N. D.
Singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială, dedicată persoanelor în vârstă din România – ”Telefonul Vârstnicului”, și-a dovedit, în momentul de față, pe deplin utilitatea, confirmarea venind chiar de la reprezentanții Fundației Regală Margareta a României, inițiatoare a acestui proiect social. Înființat, în urmă cu patru ani, ca soluție la problema îmbătrânirii populației, vizând creșterea calității vieții persoanelor de peste 65 de ani, acest proiect este mai mult decât de folos în condiţiile izolării la domiciliu și ale distanțării sociale, impuse de criza coronavirusului, care au pus și pun în continuare persoanele vârstnice în dificultatea de a-și procura bunuri de strictă necesitate, dar și de a interacționa cu alte persoane pentru păstrarea echilibrului psihic. Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 – poate fi apelat gratuit de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00, linia putând fi accesată și de către cei care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă în care se află o persoană în vârstă.
Astfel, potrivit unei recente centralizări, în perioada 16 martie – 6 aprilie, numărul solicitărilor telefonice s-a dublat față de perioada anterioară, atingând în unele zile chiar şi 100 de interacțiuni cu persoane vârstnice. S-a menționat că a crescut progresiv și numărul apelanților noi, care solicită pentru prima dată sprijinul prin intermediul acestei linii telefonice speciale, numărul total de apeluri primite în perioada menționată depășind peste 1.120 de interacțiuni. ”Pandemia de Covid-19 a modificat topul nevoilor exprimate de vârstnici, fiind puși în fața unor noi provocări pentru care caută soluții în cercul lor social sau, în cazul celor singuri, în comunitate. Cumpărături livrate acasă, sprijin material, servicii practice la domiciliu, informații utile, sprijin moral și consiliere psihologică sunt principalele motive pentru care persoanele în vârstă au apelat în aceste zile la Telefonul Vârstnicului. Operatorii specializați în asistență socială și psihologii echipei au răspuns cu suflet și le-au oferit soluții și îndrumare. Înainte de pandemie, îi încurajam pe vârstnici să fie activi, îi direcționam spre cluburi de seniori și activități de voluntariat. Acum, însă, le găsim soluții pentru a-și rezolva de la distanță problemele, direcționându-i spre rețele de voluntari care asigură cumpărături la domiciliu sau diverse resurse disponibile în comunitatea lor. Le explicăm cum să își plătească facturile online sau de pe telefon ori îi sfătuim să apeleze la un vecin sau la o rudă de încredere – totul pentru ca ei să rămână în siguranță în casă”, au precizat coordonatorii acestui proiect social.
Din totalul apelanților înregistraţi în ultimele săptămâni, 66% au fost femei, cu precizarea că persoanele care solicită sprijin prin acest intermediu sunt din marile orașe ale țării, știut fiind faptul că în mediul urban singurătatea este mai accentuată, foarte mulți oameni locuind singuri.