România nu va fi afectată pe termen scurt de scăderea dramatică a preţului petrolului de pe pieţele americane, iar pe fondul unul declin al cotaţiei barilului Brent în Europa, vom avea o scădere a preţului la pompă al benzinei şi motorinei, a declarat, ieri, la Digi 24, ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, potrivit Agerpres.
„România, ca şi Europa, este legată de cotaţia Brent a petrolului, iar acolo preţul petrolului e în jur de 25 de dolari. Mai mult, după părerea mea, România nu va fi afectată pe termen scurt de această scădere dramatică de pe pieţele americane din două motive: o dată că suntem conectaţi la piaţa Brent care are o cotaţie de 25 de dolari, cât de cât normală şi reală în acest moment, iar în al doilea rând România este importator net de petrol. Într-un an cu o economie care funcţionează în mod normal, România consumă în jur de 11 milioane de barili de petrol, din care 4 milioane sunt asiguraţi de producţia internă. Practic, importăm cam în jur de 60% din necesarul de petrol al consumului intern. Producţia internă a României se menţine la acelaşi nivel constant de 4 milioane de barili anual. Deci, nu există risc ca să avem posibilitatea închiderilor de sonde pentru faptul că nu mai avem unde pune producţia de petrol, cum se întâmplă în acest moment în America”, a spus Popescu.
Ministrul de resort a menţionat, în acest context, că o scădere a preţului carburanţilor la pompă va reprezenta un lucru pozitiv pentru populaţie.
„Ceea ce se poate întâmpla pe termen scurt, pe o scădere în continuare a cotaţiei barilului Brent în Europa, este să avem o scădere a preţului la pompă al benzinei şi motorinei, ceea ce pentru populaţie poate fi un lucru pozitiv, dar din punctul meu de vedere îmi arată că economia este în continuare în descreştere şi consumul scade. În condiţiile în care preţul Brent va scădea, va scădea şi cotaţia la staţiile de carburanţi din România. Guvernul a adoptat o Ordonanţă săptămâna trecută prin care acordăm o derogare producătorilor de carburanţi de la procentele de amestec de carburant bio în benzină şi motorină. Pe perioada stării de urgenţă, practic se pot introduce motivat şi cu aprobarea Ministerului Economiei şi procente mai mici de biocarburant în benzină şi motorină şi asta va duce la o destocare a capacităţilor din rafinării. Există posibilitatea ca şi cotaţia Brent să scadă, dar nu într-un ritm dramatic de acest fel”, a afirmat oficialul.
Acesta a explicat că peste Ocean a fost ales „răul cel mai mic”, în sensul stocării ţiţeiului în detrimentul închiderii sondelor ce necesita apoi un cost ridicat de redeschidere şi stabilizare a producţiei.
Întrebat dacă România poate apela la varianta stocării petrolului cu scopul vânzârii ulterioare la un preţ mai mare, ministrul Economiei a admis faptul că „o discuţie pe această temă merită făcută, pentru că este o oportunitate”.
„Există posibilitatea din punct de vedere tehnic şi logistic de a cumpăra petrol. Să nu uităm că prin Oil Terminal care este compania statului român care se găseşte la ţărmul Mării Negre există depozite de petrol şi capacităţi de stocare. Titulara rezervei strategice a statului român este Agenţia Naţională a Rezervelor Statului. O să avem o discuţie în perioada imediat următoare. Eu nu ştiu stocurile în momentul de faţă de ţiţei ale României. Ele sunt clasificate şi sunt în custodia Rezervelor Statului, dar o discuţie pe această temă merită făcută, pentru că este o oportunitate care, dacă se poate face, dacă există spaţiu disponibil pentru rezerva strategică, poate fi luată în calcul”, a menţionat ministrul.
După ce luni a coborât pentru prima dată în istorie în teritoriul negativ, cotaţia barilului de petrol american a revenit ieri dimineaţa în teritoriul pozitiv pe bursele din Asia, transmite AFP.
Barilul de ţiţei West Texas Intermediate (WTI) cu livrare în luna mai se tranzacţiona ieri dimineaţa în Asia la 1,10 dolari, faţă de un preţ de minus 37,63 dolari înregistrat luni seara la bursa de la New York.
Pandemia de coronavirus a lovit dur activitatea economică în toată lumea şi a diminuat cererea de petrol. Deşi OPEC şi aliaţii săi au încheiat un pact istoric la începutul acestei luni pentru a reduce producţia cu 9,7 milioane barili pe zi începând cu 1 mai, mulţi consideră că nu va fi suficient pentru a contracara scăderea cererii.