N. Dumitrescu
Documentele necesare pentru obținerea șomajului tehnic se transmit, începând cu data de 1 Mai 2020, prin Registratura electronică pusă la dispoziție de Guvernul României prin Autoritatea pentru Digitalizarea României, https://aici.gov.ro/home. Anunțul a fost făcut de Ministerul Muncii, în contextul în care, de la începutul lunii aprilie, documentele pentru acordarea șomajului tehnic pentru angajații cărora li s-a suspendat temporar contractul individual de muncă din inițiativa angajatorului s-au transmis pe adresele de e-mail ale agențiilor pentru ocuparea forței de muncă din județul unde firmele au sediul social. S-a recurs la noua modalitate întrucât s-a considerat că, prin transmiterea documentelor prin Registratura electronică, se va asigura procesarea mai rapidă a documentelor, dar se va putea realiza și o evidență mai bună a actelor transmise, facilitând accesul la formularele ce trebuie completate.
De menționat că, începând cu data de 1 aprilie, în conformitate cu noile decizii luate la nivel central, angajatorilor li s-a asigurat posibilitatea de a depune cereri și declarații pe propria răspundere în vederea obținerii sprijinului oferit de Guvern, pe perioada stării de urgență, sub forma șomajului tehnic. Potrivit datelor Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Prahova, la nivelul județului, peste 1.500 de angajatori au formulat deja solicitări de acordare a șomajului tehnic pentru un număr de peste 11.000 de salariați cu contractele de muncă suspendate în perioada 16.03-31.03. 2020. Salariații au intrat deja în posesia banilor, având în vedere faptul că, potrivit legislației, după ce primesc fondurile, firmele au la dispoziție trei zile pentru a achita contribuțiile și să le plătească salariaților sumele aferente indemnizației de șomaj tehnic. Pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului, ca urmare a efectelor produse de coronavirus, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii se stabilesc la 75% din salariul de bază şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Suma nu trebuie însă să depăşească 75% din salariul mediu brut pe economie.