AJOFM a început să înregistreze solicitările pentru obținerea șomajului tehnic
N. Dumitrescu
Începând cu data de 1 aprilie, în conformitate cu noile decizii luate la nivel central, pot fi depuse cererile și declarațiile pe propria răspundere în vederea obținerii sprijinului oferit de Guvern, pe perioada stării de urgență, sub forma șomajului tehnic. Documentele depuse de către angajatori sunt înregistrate și procesate de către agențiile de ocupare a forței de muncă existente la nivelul fiecărui județ, astfel că, ieri, și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Prahova era în plină activitate, după cum ne-a declarat directorul instituției, Cristina Stoichici. Și se pare că angajații AJOFM Prahova vor avea de lucru în următoarea perioadă, nu glumă, având în vedere faptul că, din data de 16 martie, când în România a fost instituită starea de urgență, și până în momentul de față, la nivelul județului au fost suspendate peste 23.000 de contracte de muncă. Odată cu solicitarea indemnizației de șomaj tehnic – care se face doar online, având în vedere că instituțiile de stat și-au sistat activitatea cu publicul – angajatorii care din cauza pandemiei de coronavirus au fost forțați să ia decizia suspendării locurilor de muncă, unii parțial, alții pentru toți angajații pe care îi aveau, trebuie să respecte și o serie de cerințe. Ministrul Muncii a dat asigurări însă că toate agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă sunt pregătite pentru înregistrarea solicitărilor în vederea obținerii șomajului tehnic și că se vor face eforturi în vederea achitării sumelor solicitate de angajatori într-un termen mai scurt de 15 zile, iar în cazul PFA, contracte de drepturi de autor, sportivi etc. se va încerca efectuarea plăților în mai puțin de 10 zile.
Potrivit prevederilor legale în vigoare, agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă procesează, începând cu data de 1 aprilie, solicitările pentru obținerea șomajului tehnic. Pentru Prahova, solicitarea indemnizației pentru șomaj tehnic se face prin depunerea la AJOFM Prahova, la adresa de e-mail prahova@anofm.gov.ro, a următoarelor documente: declarație pe propria răspundere a angajatorului, cerere, însoțite de o listă cu persoanele al căror contract de muncă a fost suspendat. ”Lista persoanelor cu contractul de muncă suspendat se va transmite atât scanat cu semnătura reprezentantului legal, cât și în format editabil Excel (xls). Documentele se pot descărca prin intermediul https://www.anofm.ro/index.html?agenție=Prahova&page=0. Documentele se depun începând cu dată de 1 aprilie 2020 pentru perioada 16 – 31 martie 2020 și cu 1 Mai 2020, pentru perioada 1-16 aprilie 2020. Corespondența nivelurilor de calificare a angajaților, în vederea completării tabelului nominal, sunt următoarele: ISCED 0 – Educaţia timpurie; ISCED 1 – Învăţământ primar; ISCED 2 – Învăţământ gimnazial; ISCED 3 – Învăţământ liceal; ISCED 4 – Învăţământ postliceal, Învăţământ superior; ISCED 5 – Învăţământ superior de scurtă durată; ISCED 6 – Licenţă sau nivel echivalent; ISCED 7 – Master sau nivel echivalent; ISCED 8 – Doctorat sau nivel echivalent”, se arată într-un comunicat de presă transmis, ieri, de AJOFM Prahova.
În legătură cu acest proces de înregistrare a solicitărilor pentru obținerea ajutorului de șomaj tehnic, ministrul Muncii a dat asigurări că toate agențiile județene sunt pregătite să preia și să proceseze rapid cererile și că se vor face eforturi în vederea achitării sumelor solicitate de angajatori într-un termen mai scurt de 15 zile, iar în cazul PFA, contracte de drepturi de autor, sportivi etc. se va încerca efectuarea plăților în mai puțin de 10 zile. Practic, conform deciziilor în vigoare, angajatorii vor transmite online la AJOFM – fiecare în județul în care are sediul social – documentele necesare pentru obținerea fondurilor de la stat în vederea acoperirii salariilor/veniturilor angajaților lor care se află în șomaj tehnic. Aceste fonduri pot fi solicitate pentru angajații cu contracte individuale de muncă înregistrate în REVISAL și care au fost suspendate conform Codului Muncii – Legea nr. 53/2003, în baza art. 52 lit. c), până la încetarea stării de urgență provocată de COVID 19.
De precizat că, așa cum au anunțat reprezentanţii Ministerului Muncii, ”angajatul în șomaj tehnic va primi 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, și în perioada de șomaj tehnic urmând să-i fie achitate CAS, CASS și impozitele aferente”.
Totodată, tot de ieri se pot transmite către Agențiile Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) și documentele necesare pentru obținerea fondurilor/sprijinului financiar de la stat pentru acoperirea veniturilor următoarelor categorii afectate de criza coronavirsului: 1: PFA – uri; Întreprinderi individuale; Întreprinderi de familie; Profesii liberale; 2: Sportivii, respectiv cei cu contracte de activitate sportivă, antrenorii, arbitrii etc.; 3. Persoanele fizice cu drepturi de autor și drepturi conexe (exemplu scriitori, compozitori, fotografi, artiști plastici). ”Condiția de bază pe care aceste categorii de persoane trebuie să o îndeplinească pentru a beneficia de sprijinul financiar de la stat este întreruperea activității ca urmare a stării de urgență determinată de COVID 19. Documentele care trebuie depuse sunt: Cerere; Declarație pe proprie răspundere; Alte acte ce pot ajuta în soluționarea solicitării (exemplu extras de cont bancar). Persoanele care doresc să obțină informații suplimentare privind obținerea sprijinului acordat de stat prin ANPIS pot apela următoarele numere de telefon: 0786.59.46.87; 0786.56.09.30; 0786.56.09.22; 0786.16.95.92; 0786.39.39.86, iar adresele de email din fiecare județ, unde pot fi trimise documentele, pot fi găsite prin inetremdiul https://www.mmanpis.ro/wp-content/uploads/2020/03/EMAIL-PLATI-COVID.pdf. Depunerea documentelor, pentru pentru perioada 16-31 martie 2020, se face între 1-10 aprilie. Cuantumul ce va fi acoperit din bugetul de stat, în cazul sportivilor este, de exemplu, de 75% din drepturile în bani aferente contraprestației activității sportive, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut”, se arată într-un comunicat al Ministerului Muncii.