Violeta Stoica
Despre sectoarele Comarnic-Brașov sau Ploiești-Brașov ale autostrăzii A3 nu se mai sufla o vorbă nici măcar înainte de începerea pandemiei de coronavirus, însă acum au început să apară vești despre drumul de mare viteză care ar urma să facă legătura între nordul Moldovei și sudul țării, prin joncțiunea la A3, pe raza comunei prahovene Dumbrava.
Potrivit unor informații făcute publice recent de Asociația “Moldova vrea autostradă”, trei tronsoane ale viitorului drum de mare viteză Ploiești – Pașcani sunt avansate din punctul de vedere al proiectării, respectiv Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani și Focșani-Bacău, rămânând mai în urmă doar sectorul Bacău-Pașcani.
De asemenea, potrivit hotnews – care a realizat și o hartă interactivă pe baza datelor obținute de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – proiectanții au definitivat traseul oficial pentru cele trei tronsoane avansate, alegând, în urma discuțiilor avute și în teritoriu, inclusiv în județul Prahova, cele mai bune variante.
Practic, în Prahova, viitorul drum de viteză va porni printr-o joncțiune la autostrada București-Ploiești, pe raza comunei Dumbrava și va străbate – așa cum s-a și stabilit în cursul anului trecut – mai multe localități din zona rurală, ieșind, mai apoi, prin zona Mizil, spre Buzău.
Contractul de realizare a proiectului tehnic pentru viitorul tronson al drumului de viteză Ploiești-Buzău a fost prelungit de comun acord între Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și câștigătorul licitației, astfel că abia spre primăvara anului viitor ar trebui să fie gata documentația necesară lansării licitației de lucrări pentru acest sector.
Practic, abia din vara lui 2021 ar putea – în cel mai bun caz – să fie demarată procedura de achiziție pentru semnarea unui contract de execuție a lucrărilor.
Deocamdată, se pare că proiectanții au încheiat de analizat toate variantele de traseu și au definitivat harta viitoarei autostrăzi A7 sau a drumului expres DX5. A7 sau DX5, pentru că încă nu se cunoaște în ce regim va fi construită artera rutieră respectivă, alegerea urmând să fie făcută într-o etapă ulterioară a proiectării.
Conform hărții interactive realizate de hotnews pe baza datelor de la CNAIR (foto), se menține traseul propus pe raza județului Prahova, printr-un nod de legătură cu autostrada A3 București – Ploiești, legătură rutieră care ar urma să apară la Dumbrava.
Locuitorii din Mizil, Baba Ana, Fulga, Cioceni (comuna Albeşti-Paleologu), Valea Călugărească și Dumbrava ar fi beneficiarii direcți ai construirii acestei autostrăzi, însă legătura directă cu A3, la Dumbrava, este unul dintre plusurile traseului care a fost pus pe tapet inclusiv la Consiliul Județean Prahova, în vara anului trecut.
„Am dezbătut cu reprezentanți ai proiectantului, autoritatea contractantă (C.N.A.I.R. SA), primari ai localităților direct vizate și reprezentanți ai instituțiilor deconcentrate din Prahova, variantele optime și zonele pe unde ar putea trece drumul de mare viteză ce va face legătură între cele două municipii – reședință de județ – Ploiești, respectiv Buzău”, spunea în vara anului trecut președintele Consiliului Județean Prahova, Bogdan Toader.
Istoria proiectării acestui tronson
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat, în luna februarie a acestui an, informații privind contractul de proiectare: „În data de 24.09.2018, C.N.A.I.R S.A a încheiat cu Prestatorul CONSITRANS S.R.L contractul de servicii nr. 92/66263. Valoarea contractului de servicii este de 12.277.618,53 lei fără T.V.A, iar durata de prestare a serviciilor era de 24 de luni de la data de începere a Contractului, respectiv de la data de 12.11.2018.
În data de 08.01.2019, a avut loc la sediul CESTRIN o primă întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai CESTRIN, C.N.A.I.R S.A și Consitrans. Reprezentanții CESTRIN au declarat că Modelul Național de Transport este în evaluare la Jaspers și se estimează a fi avizat în luna aprilie 2019, însă acesta poate fi folosit ca bază pentru analiza multicriterială.
Consitrans S.R.L a extras date de trafic din Modelul Național de Transport (neavizat) pus la dispoziție și a început prelucrarea acestora.
Modelul național de transport avizat de către experții Jaspers a fost disponibil la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019. Consitrans S.R.L a extras din nou datele de trafic pentru a putea fi comparate cu cele extrase inițial din modelul neavizat. Datele de trafic preluate de la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019 au prezentat diferențe semnificative față de datele
puse la dispoziție în luna ianuarie 2019, motiv pentru care Consitrans S.R.L a reluat întregul proces de modelare a traficului.
Având în vedere aspectele menționate anterior, în data de 25.11.2019 a fost încheiat Actul Adițional nr. 1 la Contractul nr. 92/66263/24.09.2018 semnat între C.N.A.I.R. S.A. și CONSITRANS S.R.L, ce are ca obiect prelungirea perioadei de prestare a serviciilor de proiectare cu o durată de 169 zile. Prin urmare, durata Contractului de servicii se va prelungi până la data de 30.04.2021.
Această modificare, ce presupune introducerea unei durate suplimentare de 169 zile și automat prelungirea duratei contractului de servicii până la data de 30.04.2021 nu a majorat valoarea inițială a contractului de servicii, reprezentând o modificare nesubstanțială prin prisma condițiilor impuse de Instrucțiunea nr. 1/2016 a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice”.
Autostrada sau drumul expres pe ruta Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani ar urma să aibă o lungime de aproape 330 km, să preia traficul pe ruta Nord-Sud şi să traverseze Moldova de la Nord, de la graniţa cu Ucraina, la Sud, prin conexiunea cu Muntenia şi cu Capitala, prin legarea la autostrada A3 pe sectorul București-Ploiești. Cele patru tronsoane ale acestui traseu sunt Ploieşti – Buzău (65 kilometri), Buzău – Focşani (72 kilometri), Focşani – Bacău (110 kilometri) și Bacău – Paşcani (82 kilometri).