N. Dumitrescu
Întrucât primii cărora li se adresează persoanele care au călătorit în zone cu extindere mare a noului virus sau aflate în izolare la domiciliu care prezintă simptome de infecție respiratorie sunt medicii de familie, și activitatea acestora poate fi asimilată celor din linia întâi, din spitale. Comparația a fost făcută chiar de către preşedintele Colegiului Medicilor Prahova, dr. Simona Schnelbach, plecând de la măsurile care au fost luate în cazul epidemiei de coronavirus la nivel național şi care vizează, printre altele, ca pacienții să nu se adreseze direct unităților de primire urgență, ci medicului de familie. ”Având în vedere activitatea desfășurată pe perioada stării de urgență, se poate spune că și medicii de familie sunt tot în linia întâi. De altfel, pentru a asigura o protecție atât personalului medical, cât și acelora care vin la consultație, atât eu, cât și colegii mei ne desfășurăm activitatea pe modelul celor din instituțiile sanitare. Astfel, în cadrul cabinetelor medicilor de familie s-a creat un spațiu special de primire, în care se aplică proceduri stricte de triaj și măsuri de igienizare și dezinfecție. Sunt luate măsuri înainte de sosirea pacientului în cabinet, la sosirea acestuia, pe toată durata vizitei și după plecarea lui. Înainte de consultație, îl întrebăm și verificăm dacă are temperatură, dacă tușește, dacă are probleme respiratorii. În cazul în care un pacient confirmă aceste din urmă simptome, recomandăm deplasarea imediată la domiciliu, iar consultațiile se fac la telefon, care vor continua pe toată perioada de administrare a tratamentului recomandat, până când acesta își revine.
Este important ca răcelile ușoare să fie tratate așa cum trebuie. Dacă sunt tratate de la debutul lor contează foarte mult, ca să fie evitate fazele acute. Tocmai de aceea, pentru a se evita deplasarea la cabinet, în ultima perioadă, comunicarea cu pacienții se face mai mult prin telefon. Între orele 9.00-18.00, zilnic, de la caz la caz, pacienții îmi dau telefon să-mi spună ce simptome au. Am recurs la această strategie pentru a evita cazurile de îmbolnăvire a medicilor la contactul cu pacienții bolnavi, care ulterior au fost depistați pozitiv, așa cum de altfel s-a și întâmplat. Având în vedere că primul contact al unui pacient este cu medicul lui de familie, este important ca și medicul de familie să fie, la rândul lui, sănătos”, ne-a mai declarat dr. Simona Schnelbach, preşedintele Colegiului Medicilor Prahova. În context, interlocutoarea noastră consideră că este mai mult decât necesar ca și cabinetele medicilor de familie să primească dotări constând în materiale sanitare de protecție. ”Având în vedere că, așa cum spuneam, și activitatea medicilor de familie poate fi considerată tot de linia întâi și aceștia au nevoie de materiale sanitare de protecție. Așteptăm rezultatul demersului făcut de Direcția de Sănătate Publică Prahova care, săptămâna trecută, ne-a solicitat să transmitem un necesar de materiale sanitare. La nivelul județului Prahova sunt 365 de cabinete ale medicilor de familie, fiecare medic solicitând măști chirurgicale simple, mănuși de unică folosință, dezinfectante biocide. Pe de altă parte, ne așteptăm la sprijin, în ceea ce privește aceste dotări cu materiale sanitare de protecție, și din partea autorităților locale și a sponsorilor”, ne-a mai precizat interlocutoarea noastră. Întrebată dacă sunt și localități prahovene care nu au medic de familie și ce soluție există pentru populația din acele zone ale județului, preşedintele Colegiului Medicilor Prahova ne-a spus:”La nivelul județului, sunt în jur de 20 de localități care nu au medic de familie, dar nici pe viitor nu se va putea rezolva acest lucru, din cauza faptului că în acele localități populația este foarte redusă. S-a găsit însă rezolvarea, în sensul că pacienții din acele localități s-au înscris la medici de familie din alte zone ale județului. De pildă, și eu, ca medic de familie, am pacienți din Starchiojd sau din alte localități din județ, fiind vorba despre părinți sau rude ale pacienților cu domiciliul în Ploiești”. Despre alte dificultăți cu care se mai confruntă, în momentul de față, în activitatea lor medicii de familie, dr. Simona Schnelbach, ne-a mai precizat: ”Problemele cele mai mari rămân, în continuare, cele legate de legislație. În plus, acum, dată fiind situația de față, a decretării stării de urgență, s-a modificat foarte mult și situația activității medicale, fără să existe modificări și în sistemul informatic pe care noi, ca medici, suntem obligați să-l accesăm. Acum, avem parte de un sistem informatic care merge mai mult pe…avarie! Pe de altă parte, considerăm că și acordarea de asistență medicală la distanță, prin telefon, așa cum se face acum, ar trebui să fie un serviciu plătit”.