CERT-RO a primit în ultimele zile numeroase notificări cu privire la propagarea unor campanii de tip scam prin intermediul unor aplicaţii de mesagerie precum WhatsApp, identitatea vizuală a Lidl şi Adidas fiind copiată şi utilizată abuziv de către atacatori, potrivit Agerpres!

Potrivit reprezentanţilor CERT-RO, utilizatorii primesc mesaje aparent „promoţionale”, prin care li s-ar oferi posibilitatea de a câştiga vouchere de cumpărături sau chiar produse, în schimbul răspunsului oferit la câteva întrebări.

„Companiile a căror identitate vizuală este copiată şi utilizată abuziv de către atacatori sunt Lidl şi Adidas, retaileri a căror imagine a mai fost utilizată în trecut pentru astfel de tentative de scam. În primul caz, utilizatorii sunt atraşi de posibilitatea de a câştiga vouchere în valoare de 750 lei. În celălalt, premiul oferit este o pereche de pantofi sport Adidas”, precizează CERT-RO.

Conform sursei citate, în ambele situaţii, odată ce victima accesează link-ul primit este redirecţionată către un mini-chestionar. După ce răspunde la toate aceste întrebări, utilizatorului i se promite un premiu (voucher sau produse, în funcţie de campanie) pe care îl poate revendica doar dacă distribuie mesajul mai departe către alte contacte. În momentul în care se accesează butonul de distribuire, mesajul este transmis automat întregii liste de contacte din WhatsApp.

„Deşi acesta ar trebui să fie ultimul pas necesar pentru primirea premiului, victima este redirecţionată ulterior către o multitudine de site-uri maliţioase, care au ca scop colectarea datelor şi instalarea de aplicaţii maliţioase pe dispozitivele utilizate”, explică reprezentanţii CERT-RO.

Echipa CERT-RO recomandă evitarea accesarea unor astfel de link-uri şi redistribuirea lor şi, în cazul ofertelor promoţionale sau a concursurilor organizate online, validarea existenţei unor astfel de iniţiative pe canalele oficiale ale companiilor implicate (webiste, canale oficiale de social media).