Motivul: lipsa experților care sã participe la evaluarea ofertelor depuse de firme

 

Violeta Stoica

Am trăit să o vedem și pe asta: licitația pentru achiziționarea de troleibuze noi destinate transportului public ploieștean s-a împotmolit, la doar două luni de la anularea celeilalte proceduri pentru cumpărarea de tramvaie noi!
După deschiderea ofertelor, care a avut loc în iulie 2019, s-a trecut, așa cum era normal, la etapa evaluării tehnice și financiare a dosarelor depuse de către toate firmele participante la licitația organizată de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
La o jumătate de an de la deschiderea ofertelor, s-a ajuns la situația de a fi nevoie de prelungirea perioadei de evaluare din cauza… expirării termenului de valabilitate a ofertelor pentru primul dintre cele două loturi de câte 20 de troleibuze! Care, ghinion, este tocmai cel destinat achiziționării de trolee pentru municipiul Ploiești.
Într-o notă justificativă în care se arată motivul prelungirii perioadei de evaluare a ofertelor, se și dezvăluie cauza care a condus la această situație – lipsa specialiștilor care ar putea analiza specificațiile de natură tehnică ale mijloacelor de transport care fac obiectul achiziției.

La finalul lunii martie 2019, anunțam că salvarea ploieștenilor pentru a circula cu mijloace de transport în comun aduse în secolul nostru urma să vină de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. După lansarea procedurilor de achiziție a 20 de tramvaie și a nouă autobuze electrice, MDRAP publica în Sistemul Electronic de Achiziții Publice o altă procedură de achiziție, de această dată pentru 20 de troleibuze noi. Nouă dintre aceste vehicule destinate transportului în comun erau “hărăzite” traseului 202, iar restul de 11 – traseului 44. troleibuz1Toate aceste pachete de mijloace de transport în comun destinate Ploieștiului făceau parte din licitațiile organizate de către ministerul menționat, finanțarea achizițiilor urmând să fie asigurată prin Programul Operațional Regional 2014-2020.
În luna iulie a anului trecut au fost deschise ofertele pentru cele două loturi de troleibuze – pentru transportul public din Ploiești și din Târgu-Jiu. Primul lot (Ploiești) a atras patru ofertanți: Bozankaya Otomotiv, asocierea Egnatia Rom SRL (lider de asociere) și Societate cu Răspundere Limitată “Uzina ElectroMaș”
SRL (asociat), asocierea SC Golden Dragon Bus și SC Xiamen Golden Dragon Bus Co, precum și Solaris Bus & Coach.
Perioada de evaluare a ofertelor, stabilită în momentul lansării procedurii de achiziție, a fost de șase luni, dar, pentru că au intervenit mai multe sincope determinate de numărul mare de solicitări de clarificări de ordin tehnic sau financiar, comisia de evaluare a parcurs inițial ofertele din punctul de vedere al prezenței tuturor documentelor și, mai apoi, s-a trecut la analizarea acestora din punct de vedere tehnic.
Stupoare, însă! Din cauza lipsei experților proveniți “din partea unor organisme/instituții care dețin specialiști ce ar putea analiza specificațiile de natură tehnică ale produselor ce fac obiectul acestei achiziții, precum și faptul că membrii comisiei nu dețin pregătire în acest sens, evaluarea tehnică s-a desfășurat cu dificultate”, după cum se arată în Nota justificativă pentru prelungirea perioadei de evaluare privind atribuirea contractului de achiziție publică având ca obiect “Achiziția a 40 de troleibuze noi cu lungimea de circa 12 metri destinate transportului public urban de călători” (n.n. – 20 dintre ele destinate Ploieștiului).
Abia în urma cooptării unui expert de la Societatea de Transport București – STB, comisia de evaluare a parcurs toate propunerile tehnice aferente ambelor loturi – Ploiești și Târgu-Jiu.
Așadar, pentru că exista riscul ca toată tevatura să ajungă să fie reluată, pentru că ar fi expirat valabilitatea ofertelor depuse, perioada de evaluare fiind astfel prelungită de la 22 ianuarie și până la semnarea raportului procedurii de atribuire și transmiterea comunicărilor privind rezultatul procedurii de atribuire.

Neoplanele cumpărate prin „Proiect Volosevici”, rebuturi la zece ani de la achiziţionare

“Hibridele” lui Volosevici, troleibuzele Neoplan achiziționate în anul 2010, au ajuns aproape integral spre finalul vieții lor pe străzile din Ploiești, după doar zece ani de funcționare în serviciul ploieștenilor care circulă au mijloacele de transport public. Refuzate de societatea de transport din Lausanne, pentru că unul a luat foc în trafic, ele au fost numai bune de cumpărat în urmă cu un deceniu pentru ploieșteni.
Încă din primii ani de la cumpărarea acestora, troleele au început să pice, unul câte unul, știindu-se încă din momentul parafării contractului de furnizare că nu prea există piese de schimb pentru ele. Așa că unele dintre cele 24 de troleibuze second-hand achiziționate cu o grămadă de bani au devenit donatoare de piese, pentru ca suratele lor mai în vână să poată să circule în continuare în slujba Ploieștiului.
Unele au luat foc în trafic, altele pur și simplu nu mai sunt, fiind golite de piesele care nu se găsesc pe piață, pentru că vorbim despre un lot singular al producătorului.