V. Stoica

Anul trecut, Camera de Conturi Prahova a avut, ca de fiecare dată, un program foarte încărcat de controale și verificări. În 2019, Plenul Curţii de Conturi a României a aprobat efectuarea a 254 de acţiuni de control sau de audit pentru unități de subordonare locală de pe raza de activitate a Camerei de Conturi Prahova, din care până la finalul lunii noiembrie 2019 fuseseră finalizate 244 de acţiuni privitoare la activitățile financiar-contabile aferente anului 2018. Dintre acestea, 28 au fost acţiuni de audit financiar, patru – acţiuni de control, opt – acțiuni de audit al performanței și 204 acţiuni de control privind modul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizie.
Până la finalul lunii noiembrie 2019, odată cu verificarea ordonatorilor principali de credite, s-au desfăşurat şi 46 acţiuni ce au vizat verificarea transferurilor către entităţi subordonate ordonatorului principal.
Pentru acţiunile finalizate, spun reprezentanții Curții de Conturi, s-au întocmit 115 acte de control (28 de procese – verbale de constatare, 40 de rapoarte de audit/control, 46 de note de constatare, un proces – verbal de constatare și sancționare a contravențiilor), pentru care au fost emise 32 de decizii, opt scrisori cu recomandări și 204 rapoarte privind modul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizii. În urma acțiunilor de audit/control au fost formulate într-un singur caz obiecțiuni împotriva constatărilor auditorilor publici externi și patru contestații împotriva unor măsuri dispuse prin decizii ale conducerii Camerei de Conturi Prahova.
Prin deciziile emise, au fost dispuse 432 de măsuri pentru înlăturarea neregulilor constatate în activitatea financiar – contabilă, iar în situaţia în care s-a constatat existenţa unor abateri de la legalitate şi regularitate care au determinat producerea unor prejudicii, s-a transmis conducerii entităţilor controlate această stare de fapt, cu precizarea că stabilirea întinderii prejudiciului şi dispunerea măsurilor pentru recuperarea acestora cad în obligaţia instituțiilor unde au fost constatate.
Pentru un număr de 10 măsuri din totalul de 432 de măsuri dispuse prin decizii s-au formulat de către conducerile entităţilor verificate și patru contestaţii, soluţionate de comisiile constituite în acest sens. Prin încheierile pronunţate pentru opt măsuri, contestaţia a fost respinsă, iar pentru două măsuri – admisă.

Prejudicii de „numai” 8,46 milioane de lei în întregul judeţ, în finanţele aferente anului 2018

Controalele efectuate de reprezentanții Curții de Conturi în cursul anului trecut la instituții publice din județul Prahova au avut drept rezultat rapoarte de constatare inclusiv pentru prejudicii, acolo unde acestea au fost stabilite. Din verificările efectuate asupra situaţiilor financiare întocmite la 31 decembrie 2018 la entităţile supuse auditului/controlului, până la finalul lunii noiembrie 2019, au rezultat venituri totale suplimentare de 6.792.000 de lei, din care 722.000 de lei accesorii, precum şi prejudicii totale de 8.464.000 de lei, din care 287.000 de lei – foloase nerealizate. În rapoartele de control/audit întocmite s-au reţinut şi abateri financiar-contabile de la legalitate şi regularitate, precum şi cazuri de nerespectare a principiilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public şi privat al statului, cuantificate la un nivel de 139.510.000 de lei.
Vom reveni cu detalii din cele mai interesante “spețe” ale rapoartelor pe unități administrativ-teritoriale sau ale instituțiilor subordonate de la nivelul acestora.