V. Stoica
Majoritatea lucrărilor de artă – viaducte sau poduri – aflate pe drumurile naționale din România ar avea nevoie de consolidări structurale, din cauza stării de degradare în care se află.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) încearcă să le țină într-o stare satisfăcătoare de circulație doar prin lucrări de întreținere, așa cum se întâmplă cu unul dintre cele mai vechi viaducte aflate pe DN1, la kilometrul 114+886, peste Valea Orății, în zona Posada.
CNAIR a scos la licitație lucrările de întreținere pentru pasajul respectiv, a cărui boltă inițială a fost construită în anul 1925, în timp ce bolta nouă – pentru lărgirea carosabilului, a fost construită în anul 1978, de altfel aceasta fiind și data de la care este luată în considerare durata de exploatare a viaductului.
Într-o expertiză efectuată în anul 2015, acest viaduct a fost inclus în rândul structurilor aflate într-o stare avansată de degradare, fiind necesare lucrări de reparații, de reabilitare și consolidare, precum și înlocuirea unor elemente deteriorate. De-a lungul anilor care au trecut de la realizarea acestei expertize, au mai fost făcute unele lucrări la acest viaduct, însă acum este nevoie de noi operațiuni de întreținere a acestuia.
CNAIR are în derulare în prezent procedura de achiziție a lucrărilor de întreținere, evaluate la 2,15 milioane de lei, însă data inițială de depunere a ofertelor a fost decalată, astfel încât abia în luna februarie se va putea ști dacă va fi făcută vreo propunere concretă din partea firmelor de construcții pentru ca viaductul de la Posada, peste Valea Orății, să intre în reparații.