Este binecunoscut faptul că somnul are un rol semnificativ, când vorbim de memorie şi abilităţile de învăţare.
Un studiu publicat de BBC News şi citat de MedLive.ro demonstrează însă importanţa viselor în procesul de memorare. Studiul, coordonat de oamenii de ştiinţă de la Beth Israel Deaconess Medical Center (BIDMC), sugerează că visele pot fi modul în care creierul se manifestă în timp ce procesează informaţiile recente.
„Am fost extrem de încântaţi că, după aproape 100 de ani de dezbateri pe tema rolului viselor, această cercetare ne arat că acestea sunt de fapt modul în care creierul procesează, integrează şi înţelege efectiv noile informaţii”, a explicat prof. Robert Sstickgold, director al Centrului pentru Somn şi Cogniţie al BIDMC şi profesor asociat de psihiatrie la Harvard Medical School.
Autorii studiului au descoperit că persoanele care au vise despre noile informaţii acumulate sunt în stare, după trezire, să realizeze mult mai eficient noile sarcini decât cei care nu au dormit sau nu au visat. Persoanele care au participat la cercetare au fost rugate să memoreze structura unui labirint virtual tridimensional, astfel încât, câteva ore mai târziu, să îl poată parcurge până la capăt.
Cei care au tras un pui de somn şi îşi amintesc că au şi avut vise cu labirintul în această perioadă au găsit mult mai repede rezolvarea. Dr. Robert Stickgold este de părere că visele pot fi un indicator al faptului că aceeaşi problemă este analizată de creier la mai multe niveluri. Visele ar putea fi dovada că creierul încearcă să asocieze amintirile, astfel încât să le poată face mai utile pentru viitor, a spus Stickgold.
Dr. Erin Wamsley, coautor al studiului, sugerează ca inconştientul analizează informaţiile pe care le consideră importante.
În fiecare zi ne întâlnim şi acumulăm o cantitate enormă de informaţii şi experienţe noi, a subliniat ea. Pare că visele îşi pun întrebarea: ”Cum pot folosi aceasta informaţie în mod util în viaţă?”.
Autorii studiului, publicat în revista academică Cell Biology, susţin că acest fenomen ar putea conduce la îmbunătaţirea memoriei şi a abilităţilor de învăţare. Spre exemplu, studenţii ar putea să înveţe mai mult înainte de culcare sau ar putea să doarmă un pic după perioadele de studiu.