Luiza Rădulescu Pintilie

Mai mult de treizeci de educatori se vor reuni, astăzi, la Grădiniţa cu program prelungit „Ploieştiul în culori”, la un cerc pedagogic a cărui tematică este de maximă actualitate: „Activităţile outdoor- o provocare sau o necesitate în grădiniţe?”. Coordonată de un dascăl-
Victoria Petre – nu numai cu multă experienţă în educaţia preşcolară, în formarea educatorilor şi în managementul unităţilor de învăţământ preşcolar, ci şi cu o deschidere constantă către programele europene ce vizează educaţia – reuniunea specialiştilor care lucrează în grădiniţe din zonele centrală şi de sud ale Ploieştiului va aborda, în toată complexitatea sa, tematica activităţilor desfăşurate cu copiii în aer liber, începând de la beneficiile pentru starea de sănătate a acestora şi până la procesul efectiv al învăţării, privită şi în ceea ce priveşte acumularea de cunoştinţe, dar şi din perspectiva copii gradinita1individualizării unor trăsături de comportament, a socializării şi a lucrului în echipă chiar de la vârstele mici. De altfel, grădiniţa care găzduieşte acest cerc pedagogic îşi structurează activitatea desfăşurată cu cei peste 100 de copii (cuprinşi în creşă şi grupe de grădiniţă) sub semnul unei filosofii instructiv- educaţionale mai mult decât de apreciat: „O întreagă echipă de profesionişti are grijă ca primii paşi în viaţă ai copiilor să fie făcuţi aşa cum trebuie”. Şi, într-un fel, revenind la activitatea programată astăzi, e de notat că acesta rămâne cumva un obligatoriu punct de plecare pentru toţi aceia care şi-au asumat misiunea educării. Ca urmare, atât abordările teoretice – de la comunicarea prezentată de ed. Florina Bugeac, doctorand în Pedagogie, la schimbul de idei şi opinii pe care îl prilejuieşte această întâlnire a zeci de educatori, din generaţii diferite de experienţă în lucrul efectiv la clasă, cât şi cele practice – participarea la activităţi în aer liber şi opţionale, de zumba şi yoga – vor încerca să răspundă, în mod aplicat, tematicii alese: ce oportunităţi şi ce provocări deschid activităţile desfăşurate în aer liber atât pentru educatori, cât şi pentru copii? Directorul Grădiniţei „Ploieştiul în culori”, Victoria Petre, ne spunea că, de exemplu, pentru părinţii care au ales să-şi înscrie copiii la această instituţie a contat chiar faptul că o parte a activităţii are loc, zilnic, efectiv în aer liber, că, inclusiv pe ploaie, purtând cizme şi pelerine, cei mici participă la tot felul de jocuri şi proiecte educative desfăşurate afară. De altfel, încă în 1941 s-au pus bazele, de către un pedagog german, Kurt Hahn, ale primei Şcoli de Educaţie Experienţială Outdoor, iar de atunci au fost din ce în ce mai multe şi mai puternice argumentele în favoarea acesteia, extinzându-se în întreaga lume. La rândul său, directorul Victoria Petre a avut posibilitatea să vadă aplicate asemenea principii şi valori educaţionale în cadrul proiectelor desfăşurate în parteneriat cu diverse şcoli din Europa, iar în cercul pedagogic pe care îl coordonează astăzi va aborda, alături de colegele sale educatoare, unele dintre cele mai importante şi actuale tendinţe europene ale acestui tip de educaţie.