Violeta Stoica
Direcția Regională de Drumuri și Poduri București, sucursală a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere la care este arondată și Prahova, are mult de lucru cu infrastructura rutieră existentă în mai toate județele din aria de acoperire.
Ca și în restul țării, lucrările de întreținere a drumurilor, a podurilor și a podețelor trebuie efectuate de urgență și în cazul unor structuri existente în rețeaua administrată în județul Prahova. Acum, Direcția Regională de Drumuri și Poduri București are în vedere efectuarea mai multor reparații pentru pasaje sau poduri aflate pe drumurile naționale din mai multe județe ale zonei de sud a țării, două dintre obiective fiind pe DN1A, peste râul Teleajen, în Prahova.
Expertizele tehnice efectuate deja pentru două poduri de pe DN1A aflate la Blejoi (km 90+086) și la Măgurele (km 105+939) arată că sunt probleme la infrastructura celor două lucrări de artă, unul dintre poduri având nevoie de lucrări la pragul de fund, iar celălalt – de lucrări mult mai ample, care vizează întreaga structură.
La Blejoi, de exemplu, potrivit expertizei tehnice, este nevoie de lucrări la pragul de fund în trepte aflat în aval la 100 de metri de podul din beton.
Aici, în urma inundațiilor devastatoare din anul 2005, infrastructura podului rutier și cea a podului feroviar au fost puse în pericol din cauza faptului că ambele structuri erau fundate direct, fiind nevoie urgentă, la vremea respectivă, de realizarea unui prag de fund (lucrări de regularizare a albiei râului, astfel încât să nu fie afectate picioarele podurilor)
Deși podul nu reprezintă în sine o problemă, starea tehnică fiind considerată una stabilă, este nevoie de efectuarea unor reparații la pragul de fund, afectat de inundațiile și viiturile din ultimii ani.
Astfel, în acest punct, trebuie refăcute protecțiile de beton și zidurile pentru protecția malurilor râului Teleajen, ale cărui ape învolburate fac prăpăd în cale în perioadele cu precipitații importante cantitativ.
Specialist: lucrări nesatisfăcătoare de întreținere la podul de la Măgurele, peste Teleajen
Tot pe DN1A, mai sus, aproape de kilometrul 106, un alt pod amplasat peste râul Teleajen, la Măgurele, construit în anul 1965 și consolidat în 2008 are nevoie din nou de reparații, dată fiind, de această dată, starea precară chiar a suprastructurii și infrastructurii podului rutier.
Conform expertizei tehnice realizate de către expertul tehnic Cristian Claudiu Comisu, din cadrul Pod Proiect SRL, au fost constatate diverse defecte și degradări la acest pod peste Teleajen, experții atrăgând atenția asupra stării tehnice satisfăcătoare, aflată însă “la limita inferioare a clasei de stare tehnică”, fiind identificate procese grave de degradare, vizibile pe zone întinse, în special la nivelul căii și a infrastructurilor, cu tendința rapidă de agravare, “care vor afecta în scurt timp capacitatea portantă a podului”.
“Având în vedere gravitatea proceselor de degradare constatate (foto expertiza tehnică), se impune aplicarea lucrărilor de intervenție care să asigure condiții optime de exploatare în siguranță a circulației rutiere și pietonale pe pod, corespunzătoare siguranței traficului de drumul național DN 1A”, concluzionează expertiza tehnică.