Violeta Stoica

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că a demarat procedurile de achiziție a serviciilor de realizare a studiilor de fezabilitate pentru modernizarea a zeci de stații de cale ferată din România, din mai multe regionale din țară. Finanțarea ar urma să vină de la Uniunea Europeană, iar deschiderea ofertelor este stabilită pentru finalul lunii iulie.
Pentru că nu este împărțită în loturi, procedura de achiziție a serviciilor de elaborare a studiilor de fezabilitate demarată de Regionala CF București va fi finalizată prin semnarea unui singur contract, cu un singur ofertant sau cu o asociere de firme. Stațiile de cale ferată Ploiești Vest, Sinaia, Bușteni, Târgoviște, Videle și Titu vor intra în același set de studii de fezabilitate care vor determina concret, pe fiecare clădire în parte, ce este de făcut pentru a fi modernizate.
Numai pentru stațiile vizate din cadrul Regionalei CF București, elaborarea documentelor menționate este estimată la aproape 2,5 milioane de lei.

Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA a lansat licitaţiile în vederea elaborării studiilor de fezabilitate pentru modernizarea a 23 de staţii de cale ferată incluse în proiectul “Modernizarea a 47 de staţii de cale ferată, parte integrantă a Programului Operaţional Infrastructură Mare”. Din județul Prahova, pe lista “fericitelor” care ar urma să intre în modernizare sunt Gara Ploiești Vest, Sinaia și Bușteni.
Potrivit CFR SA, obiectivele prevăzute în elaborarea studiilor de fezabilitate au drept scop asigurarea unor servicii de calitate într-un spaţiu modern, cu accent deosebit pe modernizarea și repararea clădirilor destinate traficului de călători, inclusiv facilități pentru persoanele cu mobilitate redusă; înălțarea peroanelor în conformitate cu standardele europene, modernizarea copertinelor, a liniilor din stații, pasajelor, pasarelelor şi asigurarea accesului la peroanele intermediare; asigurarea sistemelor de ventilație şi încălzire, montarea de panouri fonoabsorbante; modernizarea echipamentelor de telecomunicaţii şi de informare a publicului călător; înlocuirea instalaţiilor electrice, sanitare şi termice şi refacerea sistemului de drenaj; asigurarea elementelor de siguranţă în staţii, prin construirea unor rampe speciale pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi, balustrade, garduri de siguranţă între liniile din staţii etc.

Pentru repararea Gării de Vest din Ploieşti a mai fost încheiat un contract

La mijlocul lunii aprilie 2019, CFR SA, prin Sucursala Regionala Căi Ferate București, a mai încheiat un contract pentru proiectarea și execuția lucrărilor de reparații interioare și exterioare la Gara de Vest din Ploiești, un imobil care nu face cinste nici Ploieștiului și nici companiei naționale de căi ferate. În principiu, perioada destinată realizării proiectului tehnic pentru reparații la Gara Ploiești Vest ar cam trebui să se fi finalizat și să și înceapă lucrările pentru a schimba puțin la față această clădire care reprezintă una dintre căile de intrare în municipiul Ploiești.
Contractul a fost încheiat în aprilie, cu societatea GDO MOV Impex SRL, la o valoare de 521.778 de lei fără TVA, bani pe care CFR îi va achita pentru repararea interiorului și a exteriorului gării din vestul Ploieștiului, imobil la care se vor executa lucrări la acoperișul din tablă, la tâmplăria exterioară, care va fi înlocuită cu tâmplărie PVC (la uși și la ferestre), va fi montat tavan fals, iar grupurile sanitare vor avea parte de înlocuiri de conducte și de instalații și obiecte sanitare.
Clădirea stației CF Ploiești Vest a fost pusă în funcțiune în anul 1934, are o suprafață construită de 306 metri pătrați și o suprafață desfășurată de 972 de metri pătrați, cu un regim de înălțime parter și un etaj. Conform documentației elaborate de CFR, la clădirea Gării de Vest Ploiești nu au mai fost efectuate lucrări de reparații de circa 25 de ani.

Gara Sinaia, un simbol al României, cu o cupolă găurită

Construită între anii 1911 – 1913, actuala Gară Sinaia are nevoie de îmbunătățirea gara Sinaiacondițiilor destinate călătorilor și personalului căilor ferate care își desfășoară activitatea în această clădire-simbol a României. Din nefericire, trecerea timpului, indiferența și lipsa de fonduri au condus la apariția unor probleme grave chiar și în sala de așteptare și de bilete a imobilului. Găuri imense au apărut în cupola din corpul principal, acolo unde, altădată, tronau candelabre vechi.
Rămâne de văzut dacă în doi ani (cât a durat construirea impozantei clădiri a Gării Sinaia), compania de căi ferate va fi capabilă să finalizeze măcar studiul de fezabiliate.

Gara Buşteni are nevoie cel puţin de o renovare

Stația de cale ferată Bușteni, care ar trebui să fie o bucurie pentru orice turist ajuns în fața Caraimanului, este deplorabilă, așa cum, de altfel, este și clădirea Gării din Azuga. Imobil gara Bustenicu o vechime de peste un secol, și Gara Bușteni are nevoie cel puțin de o renovare, dacă nu de o modernizare. Și în acest caz, rămâne de văzut ce se va mai petrece în următorii ani.
Din păcate, până una-alta, turiștii care preferă drumul de fier celui cu mașina, prin înghesuiala de pe DN1, nu prea au de ce se minuna atunci când coboară pe peroanele Gării Bușteni.
Poate doar pentru că au ajuns în peisajul de vis al munților Prahovei.