Magazinele și alte firme care desfășoară activități economice pentru populație vor fi supuse, din 15 martie 2019, unei „acțiuni de control tematic” privind respectarea obligației de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic, conform Hotnews. Razia va fi făcută de inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală, din ANAF, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor. Potrivit comunicatului MFP, “Acțiunea de control tematic dispusă de Ministerul Finanțelor Publice este determinată de faptul că solicitarea de achiziționare de aparate de marcat cu jurnal electronic a înregistrat un declin accentuat în perioada decembrie-februarie, vânzările diminuându-se drastic. În luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ritmul de atribuire a seriilor fiscale a scăzut cu aproximativ 30%, iar cel de instalare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic a scăzut cu aproximativ 11%. La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service. Mai mult decât atât, solicitările de instalare și punere în funcțiune a noilor aparate de marcat au scăzut chiar și în cazul aparatelor achiziționate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri (sunt semnalate numeroase situații în care aparatele sunt lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor). Este important de știut că ICI București (Institutul de Cercetare în Informatică) a emis avize tehnice favorabile, iar MFP a emis autorizații de distribuție, pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți ( 87 modele existente pe piață). Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii ANAF, potrivit legii prevenției, vor fi scurte, având în vedere faptul că pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor iar în ceea ce privește capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF și instalarea de către unitățile de service nu au mai fost semnalate dificultăți sau întârzieri. De asemenea, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul și se vor aplica amenzile prevăzute de lege”.
De circa 800.000 de case de marcat cu jurnal electronic este nevoie în România, potrivit unor estimări, însă implementarea este abia la jumătate. De la 1 noiembrie 2018, și contribuabilii mici au obligația să se doteze cu case de marcat cu jurnal electronic. Pentru contribuabilii mijlocii și mari, termenul a fost 1 septembrie 2018.