N. D.

Marin Dumitrescu, unul dintre cei mai emblematici și longevivi piloți de curse, Cetățean de onoare al orașului Sinaia, a împlinit, pe data de 19 ianuarie, venerabila vârstă de 100 de ani. Considerat drept ”legenda automobilismului românesc”, acesta a participat, de nenumărate ori, la concursurile motosport care se desfășoară în cea mai cunoscută stațiune de pe Valea Prahovei, fiind unul dintre pionierii curselor de raliu, în campionatele naţionale de coastă şi circuit. Cu acest prilej, atât Primăria Sinaia, cât și Federația Română de Automobilism Sportiv i-au dedicat o pagină specială inclusiv pe site-ul instituției, din care redăm cele mai importante momente ale carierei acestuia.
Marin Dumitrescu s-a născut pe 19 ianuarie 1919, într-un mic sat din Oltenia – Comani – și a avut opt frați. La vârsta de 13 ani, a ajuns în București, iar la scurt timp a devenit ucenic la Ford România, secția motoare. Până la începerea războiului, în 1941, a lucrat în garajele Ford, aflând fiecare secret al motoarelor mașinilor de competiție, în acest mod făcând primii pași în istoria automobilismului sportiv românesc. Așa cum relatează Marin Dumitrescu în cartea sa biografică „Un sfert de veac la volanul bolizilor”, acesta a avut norocul de a se afla în culisele Marelui Premiu al Bucureștiului din 1939, luând astfel ”microbul competiției”. În anul 1941 a fost nevoit să plece în război, iar întors de pe front, în 1944, a început și cariera sa în motorsport. A participat prima oară în cursele cu Jeep-urile pe care le aduseseră americanii în România, pentru început în cursele de viteză de pe străzile Bucureștiului, iar mai apoi în cursele de coastă de la Predeal, prima sa mașină sport de curse fiind un BMW 328. În 1948, Marin Dumitrescu a luat pentru prima oară startul în Marele Premiu al României, competiția care a continuat tradiția Marelui Premiu al Bucureștiului.
Totodată, după ce în anii anteriori participase ca spectator la cursele de coastă de la Sinaia, în 1950, Marin Dumitrescu a reușit cea mai mare victorie din carieră chiar acolo. Își concepuse de unul singur mașina, un BMW, la uzinele Vulcan, alături de membrii de bază ai echipei sale. După 1953, automobilismul sportiv autohton a cunoscut o cădere și chiar aproape a dispărut pentru mai bine de un deceniu. Dar competițiile importante au început să reapară după 1965, odată cu organizarea Raliului Bucureștiului și Raliului României, Marin Dumitrescu aflându-se printre cei care au participat activ la revitalizarea acestui fenomen. În 1967, avându-l în dreapta pe Ștefan Iancovici, Marin Dumitrescu a obținut locul 2 la Raliul Transbalcanic, o competiție care s-a desfășurat pe o lungime de 4.000 de km. De asemenea, în același an, a luat startul la prima competiție internațională importantă – Raliul Dunării. În 1968, a devenit campion național absolut la prima ediție a Campionatului Național de Viteză în Coastă. Un an mai târziu, avându-l pe Petre Vezeanu copilot, obține titlul de vicecampion la prima ediție a Campionatului Național de Raliuri. Până la retragerea din 1977, mai cucerește patru titluri de campion național: 1970 (clasa 2), 1972 (clasa 3), 1973 (clasa 4), 1976 (clasa 6).
De precizat că viața familiei Dumitrescu respiră motosport. Soția acestuia, Florica, a fost o lungă perioadă președinta Comisiei Centrale a Arbitrilor din fosta Federație Română de Automobilism și Karting. Fiul acestora, Radu, are în palmares câte un titlu de campion național la viteză în coastă și la viteză pe circuit. La rândul său, Radu, în prezent președinte al Comisiei Naționale de Viteză în Coastă din carul FRAS, are doi fii dedicați trup și suflet acestui sport, Silviu și Andrei. Ambii sunt activi în Campionatul Național de Viteză în Coastă. Silviu, revenit în 2018, în competiție, are în palmares un titlu de vicecampion național absolut, în timp ce Andrei, la fix 50 de ani de când bunicul său devenea primul campion, a cucerit la finalul sezonului trecut titlul de campion național absolut la viteză în coastă. Mai trebuie adăugat faptul că, după ce a primit titlul de ”Cetățean de Onoare al orașului Sinaia”, de care îl leagă cea mai frumoasă amintire a carierei, în 2011 a primit din partea președintelui României de la acea vreme, Traian Băsescu, distincția Ordinului Național “Serviciul Credincios” în grad de “Cavaler”. De asemenea, în 2012 a fost declarat oficial și Maestru al Sportului de către Ministerul Tineretului și Sportului. Iar anul trecut, a primit Licența de Excelență a FRAS.