Violeta Stoica
Preluat de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, proiectul construirii în parteneriat public-privat a autostrăzii Ploiești-Brașov a început cu stângul procedura de achiziție. Sistemul Electronic de Achiziții Publice a publicat deja o erată privind data de finalizare a termenului de depunere a ofertelor sau a candidaturilor de către firmele interesate să intre în parteneriat public-privat pentru construirea și, ulterior, administrarea autostrăzii Ploiești-Brașov.
Conform SEAP, data-limită pentru depunerea ofertelor s-a prelungit de la 19 noiembrie la 17 decembrie, deși în sistemul electronic de achiziții nu au apărut solicitări de clarificări la documentația de atribuire din partea eventualilor competitori.
Problema este că deja se poate spune că s-a deschis din nou “Cutia Pandorei” în ceea ce privește construirea celui mai așteptat drum de mare viteză din România. Într-atât de așteptat încât s-au scurs termene nenumărate ale procedurilor de achiziții, iar studiile de fezabilitate și proiectele tehnice trebuie refăcute.
Nici nu mai este de mirare că se întârzie termenul pentru depunerea ofertelor destinate încheierii unui contract de parteneriat public-privat între Comisia Națională de Strategie și Prognoză și un posibil investitor care să construiască – în mare măsură din banii lui – autostrada care să lege Ploieștiul de Brașov.
Preluat de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, proiectul construirii acestui drum de viteză pare să fi pornit cu stângul, așa cum s-a întâmplat de fiecare dată atunci când s-a intenționat – mai mult sau mai puțin serios – începerea acestui obiectiv de infrastructură rutieră.
Pe 19 octombrie, a fost lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice anunțul de licitație pentru parafarea unui parteneriat public-privat destinat autostrăzii Ploiești-Brașov. Acceptat ca variantă de către reprezentanții Guvernului Dăncilă, dar respins de alții care nu cred că autostrada Ploiești-Brașov va putea să fie construită în sistem PPP, proiectul este așteptat de peste 30 de ani de românii care petrec ore interminabile în trafic în perioadele de vârf de pe DN1.
Potrivit Studiului de fundamentare, finanțarea ar urma să fie făcută în proporție de maximum 25% de către partenerul public, respectiv instituțiile statului, iar restul de minimum 75% – de către partenerul privat.
Conform documentației de atribuire, viitorul partener privat va avea obligația ca, în termen de 15 zile de la încheierea contractului de parteneriat public-privat, să înființeze o societate comercială pe acțiuni care să aibă ca obiect exclusiv de activitate realizarea, întreținerea și operarea autostrăzii Ploiești – Brașov, dar și operarea autostrăzii București – Ploiești, prin actul constitutiv care va fi anexă la contractul de parteneriat public-privat.
Conform draftului contractului-cadru publicat în SEAP, acesta ar urma să fie structurat pe mai multe etape, prima dintre acestea fiind pentru perioada de proiectare și execuție a autostrăzii Ploiești – Brașov, cu o “durată de 48 de luni de la data semnării prezentului contract”. A doua etapă a contractului ar fi perioada de întreținere și de operare a autostrăzii, pentru o durată de 20 de ani de la data finalizării perioadei de construcție.
O ultimă parte a contractului ar fi perioada de întreținere și de operare a autostrăzii București – Ploiești (tronson luat la pachet prin viitorul parteneriat) cu durata de 24 de ani, care poate începe imediat după semnarea parteneriatului public-privat, dar ulterior montării sistemului de taxare.