Violeta Stoica

Titlul pare o glumă proastă, la două săptămâni de când un autobuz dintre cele mai “vârstnice”, marca Ikarus, ale societății de transport public Transport Călători Express s-a rupt în două chiar la burduf, între stațiile din cartierul ploieștean
Mihai Bravu. Reprezentanții municipalității aproape că bagă mâna-n foc și spun că în curând la Ploiești și, mai mult decât atât, într-unul dintre cele mai vitregite cartiere ale municipiului din punctul de vedere al transportului public de călători vor circula… autobuze electrice!
Nu se știe când va apărea minunea, pentru că, deocamdată, s-a aprobat un studiu de oportunitate în care se precizează că linia traseului 5 (care devenise râsul lumii, fiind poreclită după evenimentul ruperii autobuzului cu burduf “5 barat”!) se va transforma într-o adevărată “linie verde”.
Să vezi atunci invidie între ploieșteni și exodul care va cuprinde celelalte cartiere și care va duce la suprapopularea zonei dinspre rafinăria Teleajen!
Deocamdată, însă, așa cum spuneam, totul este la faza de proiect și studiu de oportunitate. Deja este prezentat ca un proiect viabil, care ar urma să îmbunătățească puțin condițiile de transport ale ploieștenilor…

Consilierii locali – reuniți recent în ședință extraordinară – au aprobat, tot extraordinar, studiul de oportunitate destinat înnoirii parcului de vehicule ce vizează transportul public din Ploiești, prin achiziționarea a 11 autobuze electrice, prin accesarea de fonduri nerambursabile, finanțate prin Ministerul Mediului.
Mai mult decât atât, aleșii ploieștenilor au aprobat și finanțarea sumei de 6,54 milioane de lei reprezentând contribuția costurilor eligibile suportată de municipiul Ploiești, adică 20% din valoarea totală.

autobuz 104Ce zice studiul de oportunitate respectiv? În mare, că se propune transformarea liniei 5 de transport public cu autobuze în linie “verde”, prin înlocuirea mijloacelor de transport utilizate în prezent, adică a autobuzelor diesel vechi de mai bine de patru decenii, cu autobuze ecologice cu tracțiune electrică.
Proiectul este întocmit pentru 11 autobuze electrice destinate utilizatorilor traseului 5, care, culmea!, vor avea parte nu numai de viteză sporită, ci și de… climatizare și – țineți-vă bine! – de sistem Wi-Fi!

Să revenim cu picioarele pe pământ…

Până la împlinirea visurilor tuturor locuitorilor cartierului Mihai Bravu în privința transportului public în comun probabil mai este cale lungă. Până atunci, ei sunt “beneficiarii” a două trasee – 5 și 104 – care funcționează aproape integral cu autobuze vechi de pe vremea lui Ceaușescu. Ikarus-uri care abia mai pot fi menținute în circulație. Nu numai că se rup (din fericire, deocamdată doar un singur incident de acest fel a fost înregistrat oficial), ci scârțâie, miros urât, au canapelele jerpelite, uși care nu se închid complet, fac un zgomot infernal, de ajungi să te întrebi dacă nu cumva șoferilor de la TCE care conduc asemenea vechituri nu ar trebui să li se dea spor de pericol… Iar călătorii să fie plătiți să circule cu ele…
Cartierul Mihai Bravu a fost dintotdeauna vitregit din acest punct de vedere. Mașinilor vechi li se adaugă orarul traseelor. Ambele (5 și 104) pornesc aproape în același timp spre “centru”, pentru că probabil nimeni nu se gândește la acest lucru: “ratele de Mihai Bravu” să își completeze orarul, și nu să se concureze!
Una peste alta, până când în Ploiești vor ajunge fie autobuzele cele noi (50 la număr, dintre care 10 ar urma să vină în oraș până la finalul acestui an), fie cele 11 electrice – cu dedicație, conform studiului de oportunitate, pentru locuitorii din Mihai Bravu – lucrurile, oficial, stau cam așa la TCE Ploiești: 183 de autobuze, 42 de troleibuze și 33 de tramvaie (sursa: studiul de oportunitate menționat). Dintre acestea, parcul de autobuze este cel mai pricăjit, dat fiind că vechimea medie este de 21,1 ani, multe dintre ele fiind atât de bătrâne încât au devenit subiecte de bancuri.