Comisia Europeană este îngrijorată că producătorii auto din Germania vor căuta să exporte maşinile diesel vechi în Europa de Est, după aprobarea subvenţiilor pentru achiziţionarea unor modele mai puţin poluante, a declarat ieri Elzbieta Bienkowska, comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM, transmite Reuters, citat de Agerpres.
Săptămâna trecută, Guvernul de la Berlin şi companiile auto din Germania au ajuns la un compromis privind reducerea poluării cauzate de vehiculele diesel. Producătorii auto ar urma să acorde proprietarilor de vehicule diesel vechi din oraşele germane unde aerul este extrem de poluat subvenţii pentru achiziţionarea unor modele mai prietenoase cu mediul şi să reconfigureze sistemul hardware. Nu toate grupurile auto au fost de acord cu reconfigurarea, costurile fiind estimate la miliarde de euro. Majoritatea susţin că soluţia va fi încurajarea proprietarilor vehiculelor diesel mai vechi în vederea achiziţionării unor modele mai noi şi mai puţin poluante, ceea ce ar încuraja vânzările. Anul trecut, Bulgaria a importat peste 100.000 de maşini second hand din ţările UE, mai mult de o treime fiind vehicule diesel vechi şi poluante, conform datelor grupului „Transport and Environment”.
„Trebuie stabilit clar ce se va întâmpla cu vehiculele diesel vechi”, a declarat oficialul european, adăugând că nu este vorba de o problemă naţională ci de una europeană.
Germania s-a angajat ca, până la sfârşitul anului, să actualizeze softul pentru aproximativ 5,3 milioane de maşini echipate cu motoare diesel, pentru a reduce emisiile poluante cu până la 30%.
Analiştii avertizează că Germania exportă automobile diesel second-hand într-un ritm record, în condiţiile în care şoferii sunt nesiguri cu privire la posibilele interdicţiile de circulaţie în oraşele germane, pe lângă o problemă mai amplă de imagine după scandalul privind automobilele Volkswagen.
Potrivit unui studiu realizat de o universitate din Germania, aceşti factori au crescut anul trecut exporturile de automobile diesel second-hand cu o cifră record de peste 20%. În 2017, italienii şi austriecii au fost cei mai mari cumpărători de automobile diesel second-hand din Germania, în timp ce vânzările spre Croaţia şi Ucraina aproape s-au dublat.
Potrivit Biroului Federal de Statistică, Germania a exportat în total 239.541 de automobile diesel second-hand anul trecut. Italia, cu 22.400 de unităţi şi Austria, cu 21.600 de unităţi, au fost cei mai mari importatori, în timp ce vânzările Ucraina s-au dublat la circa 15.700 de unităţi. România este pe locul şapte în top, după Ungaria, cu 11.500 de automobile diesel second-hand importate anul trecut din Germania.