De ieri a intrat în vigoare noua Lege a Asociaţiilor de proprietari, care aduce schimbări pentru proprietarii de rând. Una dintre acestea este obligativitatea plăţii fondului de rulment care va încuraja restanţierii, aşa cum susţine Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari.
„Legea nu vine cu ceva nou, care să rezolve ceva. Nu există noutatea bună a acestei legi, în schimb există schimbări în sens negativ, o întoarcere în timp. Un exemplu este că aceia care ar trebui să se ocupe de asociaţiile de proprietari, şi aici mă refer la instituţiile statului, nu sunt calificate, şi nu spune nicăieri în lege că personalul autorităţilor locale trebuie să fie calificat, ceea ce este o mare carenţă şi o mare problemă”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România (FAPR).
Opaina spune că una dintre principalele modificări ale acestei legi se referă la introducerea obligativităţii fondului de rulment. Practic, de ieri, proprietarii sunt obligaţi să plătească un fond de rulment, ceea ce, în opinia preşedintelui FAPR, conduce la încurajarea restanţierilor.
„A doua problemă a legii este că se impune obligatoriu un fond de rulment, ceea ce este o mare problemă şi aici, pentru că acest fond, în trecut, a fost cauza fraudelor şi incompetenţei din partea administratorilor. Fondul a creat în trecut numai probleme, iar înainte era opţional, cum este şi normal, adică să laşi proprietarul să decidă dacă vrea să dea înainte un avans. Stabilind obligativitatea, tu nu faci decât să repeţi greşelile, dându-i posibilitatea administratorului să folosească nişte bani aşa cum vrea el, încurajând şi restanţierii să rămână restanţi, pentru că aceşti bani pot fi folosiţi pentru plata facturilor restante”, explică Opaina.
Specialistul mai spune că noua lege stabilieşte ca administratorii să deţină certificate de calificare, iar în opinia preşedintelui FAPR, instituţiile abilitate nu sunt pregătite să califice administratori de bloc.
„A treia mare problemă de principiu este că schimbă total statutul administratorului, în sensul că-l obligă să aibă un certificat de calificare, ceea ce din punct de vedere al legislaţiei pregătirii profesionale este iar o problemă. Aceste activităţi au fost încadrate până acum ca fiind de perfecţionare nu de calificare, iar statul este nepregătit din acest punct de vedere. Pe de altă parte, există şi riscul să se creeze o piaţă neagră a diplomelor”, a mai declarat Radu Opaina.
Noua Lege 196/2018 a Asociaţiilor de proprietari a apărut în Monitorul Oficial pe data de 30 iulie, iar de ieri a întrat în vigoare. Actul normativ creează şi o răspundere mai mare din partea preşedintelui de asociaţie sau a membrilor comitetului.
„Preşedintele asociaţiei de proprietari şi membrii comitetului executiv pot fi remuneraţi pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, consemnată în procesul-verbal. Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, sau pentru depăşirea atribuţiilor legale şi statutare, preşedintele asociaţiei, membrii comitetului executiv, respectiv membrii comisiei de cenzori ori, după caz, cenzorul răspund personal sau solidar, pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor sau terţilor, după caz”, se arată în actul normativ.