• În schimb, din luna noiembrie, ar urma să apară… bancomate în autobuze

Violeta Stoica

Cu autobuze vechi de pe vremea lui Pazvante Chioru’ aflate încă în circulație, transportul în comun din Ploiești le va face călătorilor o mare surpriză, cel mai probabil de săptămâna viitoare.
Ploieștenii sau persoanele aflate în tranzit prin oraș vor plăti un tarif mai mare, în perioada următoare, la achiziționarea unui bilet de călătorie pentru transportul public, propunerea de majorare a prețului urmând a fi luată în discuție în ședința Consiliului Local Ploiești care se va desfășura astăzi.
Potrivit proiectului, un bilet pentru o călătorie ar urma să coste 2,50 lei, comparativ cu 2 lei, cât este tariful în prezent, majorări fiind propuse și pentru abonamentele valabile pe toate traseele o zi (de la 4 lei la 6 lei). O scădere semnificativă este propusă în privința biletului de suprataxă, de la 63 de lei tariful actual, la numai 25 de lei – tariful din proiect. În privința celorlalte tarife – ale abonamentelor lunare și săptămânale – nu sunt prevăzute schimbări.
Dacă vor fi aprobate de către consilierii locali, tarifele pentru transportul public din Ploiești vor ajunge printre cele mai mari din țară la costul unei călătorii, Transport Călători Express având deja cele mai mari prețuri la abonamentele lunare și săptămânale. București, Brașov, Craiova și Cluj Napoca sunt câteva dintre exemplele marilor orașe din România care au fie 2 lei tariful pentru o călătorie, fie sub această valoare.

În condițiile unui parc de autobuze vechi de pe vremea lui Pazvante Chioru’, care – pe anumite trasee, cum ar fi acelea care circulă spre cartierele Mihai Bravu sau Bereasca –
par să se dezmembreze în mers și în care șoferii sunt nevoiți să facă improvizații pentru a nu muri vara de cald în cabine și iarna de frig, consilierii locali ploieșteni vor avea pe ordinea de zi a ședinței de astăzi un proiect de hotărâre prin care se propune creșterea tarifului la biletele de călătorie, de la 2 lei la 2,50 de lei.

transport in comun1Propunerea de majorare a tarifului se bazează, potrivit proiectului, pe creșterea cheltuielilor societății de transport în comun, printre care se vor regăsi, conform documentului menționat, achiziționarea de noi distribuitoare automate de bilete și de abonamente nenominale pe toate traseele valabile pentru o zi (20 de astfel de aparate) și… montarea a câte două automate bancare în fiecare mijloc de transport public!
Această din urmă investiție ar urma să fie făcută începând cu luna noiembrie 2018, spun inițiatorii, pentru ca posesorii de carduri bancare emise de orice bancă să poată să cumpere biletele de călătorie în autobuz.
Ar fi foarte interesant de văzut cine va avea curajul de a-și folosi cardul bancar într-un autobuz arhiplin, în care nu se va putea pune problema siguranței tranzacției!
Una peste alta, pe ploieșteni și pe călătorii aflați în tranzit prin oraș care nu au destui bani pentru a folosi serviciile de taximetrie (care, de asemenea, sunt mai scumpe decât în Capitală) îi așteaptă o cheltuială în plus.
În timp ce în alte orașe mari din țară există nenumărate variante de achiziționare a tichetelor de călătorie și un parc auto foarte bine pus la punct, existând inclusiv varianta “portofelului electronic” – un card reîncărcabil cu anumite sume pentru a fi folosit în mijloacele de transport în comun -, ploieștenii trebuie să fie pregătiți să-și deschidă portofelele clasice, pentru că nivelul de performanță pe acest sector este rămas în epoca de piatră în orașul lui Caragiale…

• Cum e la alţii?

“Alții” neînsemnând sistemele performante din alte state europene sau din lume, ci de aici, din România.
Cel mai bun exemplu de modificare a sistemului tarifar pentru transportul public este cel adoptat recent în municipiul Iași. Aici s-au aplicat conceptele de abonament unic (fiecare tip de abonament fiind valabil pe toate traseele), bilet cu perioadă de valabilitate (care permite efectuarea unui număr nelimitat de călătorii în intervalul a două ore) și acela de zonare tarifară (diferențierea tarifelor pentru deplasarea în interiorul orașului și în afara orașului). Astfel, un bilet de o călătorie valabil 120 de minute pe toate mijloacele de transport în comun din Iași costă 2,50 lei. Tot la Iași, un abonament unic pentru toate traseele din localitate costă doar 80 de lei, în condițiile în care la Ploiești costul unui abonament lunar pentru toate liniile urbane este de 122 de lei în prezent și așa va rămâne și după majorarea tarifului la biletele de călătorie.
La Cluj-Napoca, unde investițiile în infrastructura transportului public sunt remarcabile și au ajuns un exemplu pentru întreaga țară, costul unui bilet de o călătorie este de 2 lei, existând și tarif diferențiat pentru perioada nopții, de 3 lei pentru o călătorie. În același oraș din Ardeal, un abonament lunar pe o linie costă 60 de lei, iar pe două linii – 84 de lei; și în aceste cazuri, tarifele percepute la Ploiești sunt mai mari: 85 de lei, respectiv 110 lei.
Și la Craiova sunt mai mici tarifele decât la Ploiești: un bilet costă tot ca la Cluj-Napoca, respectiv 2 lei, abonamentul unic nominal lunar pe toate liniile fiind la jumătate față de Ploiești, respectiv 65 de lei, față de 122 de lei în orașul nostru.
La București se poate spune că este unul dintre cele mai “populare” sisteme de tarifare, fiind combinat transportul de suprafață cu cel cu metroul. Pe lângă “portofelul electronic”, pe care se pot încărca sume cuprinse între 15 lei și maximum 50 de lei – card care poate fi folosit de asemenea pentru toate mijloacele de transport în comun, există multe alte variante de plată.
Contravaloarea unei călătorii cu Societatea de Transport București SA (fostul RATB) este 1,3 lei – pe linii urbane, 3,5 lei – pe linii Expres și 1,5 lei – pe linii preorăşeneşti (regionale).
Apariția biletului unic pentru transportul de suprafață și cel cu metroul a condus la asigurarea unor condiții mai bune pentru călători, costurile acestui tip de document de călătorie fiind de 5 lei pentru un bilet unic valabil 60 de minute pe liniile urbane R.A.T.B. şi Metrorex, abonamentul de o zi (valabil pe liniile urbane R.A.T.B. şi Metrorex) ridicându-se la doar 17 lei.