Violeta Stoica

Numărul unic de urgență 112 este, pentru mulți dintre apelanți, diferența dintre viață și moarte. Pentru și mai mulți, însă, din păcate, apelul la 112 pare să fie – așa cum s-a împământenit pe meleagurile românești – orice altceva decât situații de urgență.
Nici Prahova nu stă altfel, la acest capitol, deși există un raport mult mai mare – comparativ cu cel din alte județe ale țării – al persoanelor care apelează pentru a solicita serviciile ambulanței, ale pompierilor sau ale polițiștilor în momentele de criză.
Potrivit statisticilor oficiale ale Sistemului unic de urgență 112, în luna iulie, 41.615 apeluri s-au înregistrat în Prahova pentru a solicita sprijinul unităților specializate de intervenție, însă mai mult de jumătate dintre acestea, reprezentând 53,77% din total, au fost considerate apeluri non-urgente.
Cu toate acestea, se poate spune că prahovenii au mai mult discernământ atunci când sună să ceară o ambulanță, o mașină de pompieri sau un echipaj de poliție, prin intermediul numărului unic 112, având în vedere că există zone din țară în care doar un sfert dintre apelanți au cu adevărat o urgență în momentul solicitării.

112 - 2Zilnic, echipajele de pe Ambulanță – de altfel cele mai solicitate atunci când se sună la 112 – au sute de intervenții, niciodată mai puțin de 300, pe raza județului Prahova. Uneori, așa cum a fost cazul luni, 27 august, sunt zile cu mai multe accidente rutiere soldate cu victime, la care intervenția echipajelor de pe ambulanțe este vitală și face diferența între menținerea în viață sau decesul persoanelor accidentate. Dintre cele 375 de intervenții de urgență raportate de către Serviciul de Ambulanță Județean Prahova, la data menționată, a fost nevoie de prezența echipelor de salvare la nici mai mult, nici mai puțin de 10 accidente rutiere, unele dintre acestea necesitând prezența medicilor pentru a veni de urgență în ajutorul victimelor. “De urgență” este un termen care ar trebui să fie sinonim cu apelul la 112, însă, cu toate recomandările făcute de către responsabilii sistemului, dintre cele peste 41.000 de apeluri înregistrate în luna iulie în Prahova, 22.376 nu au fost apeluri de urgență. Iar faptul că un raport de 58,47% din totalul apelurilor a fost redirecționat către Ambulanță, arată cât de important este să se solicite echipaje medicale doar în situații care necesită cu adevărat prezența rapidă a reprezentanților Ambulanței.
La ISU și SMURD au fost direcționate 3.897 dintre apelurile din luna iulie, reprezentând 17,05% din total, iar la Poliție – 4.665 de cazuri, cu trei procente mai mult decât la ISU.

Radarul pădurilor, mai puţin frecventat

Prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, operatorul acestui serviciu public, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, sprijină programul de prevenire a tăierilor ilegale – prin controlul provenienţei, circulaţiei şi comercializării materialelor lemnoase intitulat “Radarul pădurilor”. Astfel, numărul 112 poate fi apelat prin semnalarea şi verificarea înregistrării în baza de date a acestor tipuri de transporturi şi transmiterea celor neînregistrate către autoritaţile cu competenţe în domeniu.

radar paduriLa nivel național, de la lansarea programului respectiv, în luna octombrie 2014, au fost semnalate 53.602 apeluri la 112 pentru a semnala eventuale încălcări ale regimului legal de transport de material lemnos, 13 apeluri fiind primite în sistem în 24 de ore, de la 27 august ora 8 și până pe 28 august la aceeași oră.
Prahovenii au apelat de 1314 ori la 112, în patru ani scurși de la deschiderea acestui sistem destinat controlului provenienței, circulației și comercializării materialelor lemnoase. Din total, în urma verificărilor efectuate, 231 dintre apeluri s-a dovedit că semnalaseră transporturi neînregistrate în baza de date a programului de prevenire a tăierilor ilegale.
Pe de altă parte, însă, potrivit reprezentanților STS, în urma campaniilor de informare desfăşurate, numărul de apeluri non-urgente a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30%, situându-se la circa 58%.