Rodica Paraschiv,
deputat PSD Prahova

Realizarea cadastrului general în România, prin înregistrarea sistematică a tuturor imobilelor de pe teritoriul ţării, constituie o prioritate a Guvernului României, fiind o necesitate, și nu o opţiune, accelerarea implementării Programului Naţional de Cadastru şi Carte Funciară şi asigurarea punerii în aplicare a obiectivelor acestuia fiind vitale pentru dezvoltarea economică. În această săptămână, de altfel, Camera Deputaților – care a fost camera decizională – a adoptat modificările legislative necesare în acest scop.
Programul naţional de cadastru şi carte funciară, obligatoriu a fi implementat până în anul 2023, urmăreşte realizarea înregistrării sistematice a tuturor imobilelor de pe teritoriul ţării, având rolul de a pune în aplicare principiile constituţionale referitoare la apărarea proprietăţii publice şi private de către Statul Român, asigurând înscrierea domeniului public şi privat al acestuia şi având rolul de a stabili o bază reală de impozitare a imobilelor.
Obiectivul referitor la înregistrarea accelerată a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a fost, de asemenea, asumat de Statul Român prin numeroase angajamente internaţionale.
Pentru atingerea acestui obiectiv este necesară asigurarea cadrului legal optim în vederea implementării Programului Naţional, precum şi a oricăror operaţiuni din domeniul cadastrului şi publicităţii imobiliare, care să asigure înregistrarea tuturor imobilelor şi accesul facil al cetăţenilor la serviciile specifice, toate acestea constituind un sprijin pentru dezvoltarea agriculturii, infrastructurii, pieţei imobiliare şi ipotecare. Pe de altă parte, România beneficiază de importante alocări financiare de la Uniunea Europeană pentru implementarea politicilor agricole comune, fapt ce impune luarea tuturor măsurilor necesare pentru derularea fondurilor destinate finanţării, accelerarea înregistrării sistematice a imobilelor în cartea funciară sprijinind aceste măsuri, dată fiind obligativitatea identificării terenurilor care fac obiectul subvenţiilor plătite de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură.
Strategia naţională de dezvoltare a proiectelor de infrastructură de transport rutier sau de infrastructură energetică impune, de asemenea, derularea în regim de urgență a lucrărilor de înregistrare sistematică a imobilelor în zona culoarelor de investiţii, în vederea facilitării procesului de expropriere a parcelelor afectate.

Principalele măsuri adoptate

Legea privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţã a Guvernului nr.31/2018 privind modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.7/1996 prevede diverse măsuri, principalele schimbări constând în:
– Sprijinirea administratorilor domeniului public al statului ce au obligații legale în ceea ce priveşte intabularea unor astfel de imobile, prin adoptarea următoarelor măsuri legislative: administratorii bunurilor din domeniul public sau privat al statului pot contracta lucrări de înregistrare sistematică pentru sectoarele cadastrale care includ astfel de imobile, măsura fiind aplicabilă și imobilelor supuse procedurilor necesare trecerii terenurilor proprietate publică a statului, în proprietatea privată a statului pentru a fi afectate restituirii în natură, ce fac obiectul Legii nr.165/2013;
– Clarificarea procedurii de notare a posesiei în cartea funciară: în cazul proprietăţii private, în lipsa actelor de proprietate asupra imobilelor neînscrise în cartea funciară sau înscrise în cartea funciară deschisă în baza Decretului-lege nr.115/1938, în care nu s-au efectuat înscrieri în ultimii 30 de ani anteriori intrării în vigoare a Legii nr.287 /2009, persoana interesată poate solicita notarea posesiei, în baza următoarelor documente: documentaţiei cadastrale recepţionate de Oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară; adeverinţei eliberate de primăria în a cărei rază teritorială este situat imobilul; procesului-verbal de vecinătate, cu semnăturile tuturor proprietarilor imobilelor învecinate; declaraţiei pe propria răspundere a posesorului, dată în formă autentică; înscrisului doveditor al posesiei, indiferent de forma în care este întocmit; copiei de pe actele de identitate şi stare civilă; extrasului de carte funciară pentru informare.
– Clarificarea şi simplificarea procedurii de înscriere la cerere în cartea funciară, astfel: prima înregistrare a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se poate realiza şi în baza certificatului de moştenitor, indiferent de data deschiderii procedurii succesorale notariale, a actului de partaj voluntar încheiat în formă autentică sau a actului de partaj judiciar, indiferent de data acestora, precum şi a documentaţiei cadastrale.
– Asigurarea de către Agenţia Naţională a măsurilor financiare şi operaţionale necesare pentru efectuarea şi contractarea de către primării a lucrărilor de înregistrare sistematică chiar şi pentru terenurile unde categoriile de dificultate sunt ridicate, iar accesul persoanelor autorizate este mai dificil, impune însă stabilirea unor preţuri şi sume de decontat către primării, prin finanţarea din veniturile proprii ale Agenţiei Naţionale, proporţionale cu gradul de dificultate, pentru ca primăriile să poată contracta aceste lucrări. Cele cinci categorii de dificultate ale terenurilor în funcţie de relief, calculate pe hartă, sunt următoarele: categoria I – teren şes, specific regiunilor de câmpie, lipsit de relief sau cu relief slab pronunţat; categoria a II-a – teren uşor accidentat, specific regiunilor de trecere de la şes la deal, cu microrelief caracterizat prin existenţa frecventă a găvanelor, dunelor şi mameloanelor sau teren ondulat cu forme de relief mari şi puţin înclinate; categoria a III-a – teren specific regiunilor de dealuri; categoria a IV-a – teren accidentat, specific regiunilor de munte sau de trecere de la deal la munte, cu relief foarte variat și categoria a V-a – teren foarte accidentat, specific regiunilor de munte cu stânci proeminente şi relief prăpăstios. Astfel, se pot stabili valori de decontare pentru imobilele amplasate în aceste categorii de dificultate a terenurilor.
– Înscrierea din oficiu, prin înregistrarea sistematică în cartea funciară a imobilelor cuprinse în titlurile de proprietate sau alte acte de proprietate situate în anumite sectoare cadastrale, conferă beneficiul certificării situației tehnice a imobilelor ce au făcut obiectul legilor fondului funciar, precum şi a imobilelor ce vor face obiectul restituirii în aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 165/2013, motiv pentru care s-au impus norme care să permită înscrierea provizorie a imobilelor persoanelor îndreptăţite acte premergătoare titlurilor, respectiv procese verbale de punere în posesie şi hotărârea comisiei judeţene de fond funciar privind validarea dreptului de proprietate.