Guvernul a adoptat, în şedinţa de joi, o ordonanţă de urgenţă care reglementează încheierea şi derularea parteneriatului public-privat. Potrivit unui comunicat de presă al Guvernului, printre elementele principale ale parteneriatului public-privat se află „durata de cel puţin cinci ani a raporturilor contractuale, care să permită partenerului privat recuperarea investiţiei şi realizarea unui profit rezonabil, finanţarea proiectului în principal din fonduri private şi, după caz, prin punerea în comun a fondurilor private cu fonduri publice sau distribuirea riscurilor între partenerul public şi partenerul privat, în funcţie de capacitatea fiecărei părţi contractante de a evalua, gestiona şi controla un anumit risc”.Totodată, cu scopul de a înlătura ambiguitatea juridică, a fost înlocuit în multe dispoziţii termenul de proiect de parteneriat public-privat cu cel de contract de parteneriat public-privat. „Finanţarea investiţiilor care se realizează în cadrul contractelor de parteneriat public-privat se poate asigura, după caz: integral din resurse financiare asigurate de partenerul privat; din resurse financiare asigurate de partenerul privat, împreună cu partenerul public. Cota de contribuţie a partenerului public la finanţarea realizării investiţiilor dintr-un contract de parteneriat public – privat reprezentată de resurse financiare de altă natură decât fonduri externe nerambursabile şi contribuţia naţională aferentă unor astfel de fonduri nu poate depăşi 25% din valoarea totală a investiţiei”, se arată în comunicat. Actul normativ prevede constituirea, în termen de un an, a unui fond special de finanţare a contractelor de parteneriat public-privat care se încadrează în categoria proiectelor strategice. „Acest fond special va fi constituit din venituri publice provenind din resurse financiare fiscale şi nefiscale, inclusiv subvenţii, prevăzute de legea specială de înfiinţare a respectivului fond special”, precizează sursa citată. În actul normativ sunt prevăzute şi etapele necesare în vederea încheierii şi începerii executării obligaţiilor dintr-un contract de parteneriat public-privat: realizarea de către partenerul public a unui studiu de fundamentare; aprobarea studiului de fundamentare de către Guvern pentru proiectele administraţiei publice centrale sau, după caz, de către autorităţile deliberative, pentru proiecte ale administraţiei publice locale; parcurgerea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat; aprobarea contractului de parteneriat public-privat rezultat în urma finalizării negocierilor şi iniţializat de către părţi de către Guvern pentru proiectele administraţiei publice centrale sau, după caz, de către autorităţile deliberative, pentru proiecte ale administraţiei publice locale; semnarea contractului de parteneriat public-privat; îndeplinirea tuturor condiţiilor suspensive prevăzute în contractul de parteneriat public-privat, inclusiv a închiderii financiare. „Investitorul privat desemnat câştigător al procedurii de atribuire care încheie un contract de parteneriat public-privat dobândeşte calitatea de partener privat. Partenerul public are obligaţia de a transmite Institutului Naţional de Statistică, în termen de 30 zile de la semnare, o copie conformă cu originalul a contractului de parteneriat public-privat”, potrivit sursei citate. OUG stipulează că stabilirea duratei unui contract se va face astfel încât să se evite restricţionarea artificială a concurenţei; să se asigure un profit rezonabil pentru domeniul respectiv, ca urmare a exploatării bunului/bunurilor şi operării serviciului public ce formează obiectul proiectului; să se asigure un nivel rezonabil şi suportabil al preţurilor pentru serviciile ce formează obiectul proiectului, ce urmează să fie plătite de către beneficiarii serviciilor. Contractul de parteneriat public-privat trebuie, totodată, să prevadă bunurile sau categoriile de bunuri care, pe parcursul derulării contractului sau la încetarea acestuia, urmează să intre în proprietatea partenerului public, respectiv a societăţii de proiect inclusiv. „Partenerul public are dreptul să monitorizeze şi să controleze, pe toată perioada derulării contractului de parteneriat public-privat, modul în care partenerul privat şi/sau societatea de proiect îşi execută obligaţiile născute din contractul de parteneriat public-privat şi/sau din prevederile legale aplicabile”, se mai arată în comunicat.