Rodica Paraschiv, deputat PSD Prahova
Implementarea proiectelor cu finanțare europeană sau unele investiții finanțate din bugetele locale sau județene au avut de suferit – în ultimii ani – din cauza problemelor apărute în finalizarea procedurilor de achiziție publică. Licitații îngreunate ca urmare a contestațiilor – unele dintre acestea dovedit nemotivate – produc întârzieri majore în realizarea unor lucrări de infrastructură rutieră, de introducere a rețelelor de gaze naturale sau de canalizare.
Și în județul Prahova, au existat cazuri în care unele investiții au fost cel puțin întârziate ca urmare a blocării procedurilor de achiziție publică prin intermediul unor contestații nefondate.
Guvernul condus de Viorica Dăncilă a aprobat, în ședința de săptămâna trecută, modificări radicale ale legislației privind achizițiile publice. Printre cele mai importante schimbări se regăsesc acelea privitoare la descurajarea contestațiilor nejustificate, prin introducerea cauțiunii pentru depunerea plângerilor la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, prin introducerea unei taxe la depunerea plângerii la Curtea de Apel pe raza căreia s-a organizat procedura de achiziție de către o autoritate contractantă. Noua formulă legislativă prevede ca procedurile de achiziție publică să aibă parte de reducerea termenelor care descurajează contestațiile abuzive, clarificându-se unele atribuții instituționale care fie îngreunau, fie chiar ajungeau să blocheze investițiile. Schimbări majore intervin, astfel, prin eliminarea notificării prealabile la procedura de contestare, prin apariția de reguli clare la emiterea deciziilor Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, dar și prin scurtarea termenelor de soluționare a plângerilor la Curtea de Apel competentă pentru judecarea acestora.
Un alt punct esențial este eliminarea dublului control, astfel că, după semnarea contractului de achiziție, singura autoritate care va mai controla legalitatea atribuirii va fi Curtea de Conturi.
Procedural, s-a mai urmărit – prin modificările aduse legislației – reducerea numărului de etape de evaluare a ofertelor, care durau extrem de mult, în special în cazul participării unui număr foarte mare de ofertanți la licitații.
Toate acestea, la care se adaugă simplificarea achiziției directe după modelul Comisiei Europene – implementarea art. 137 din Regulamentul 1.268/2012, se speră că vor îmbunătăți condițiile de organizare și de finalizare a procedurilor de achiziții publice, prin încheierea unor contracte de prestări servicii sau de lucrări strict necesare pentru dezvoltarea localităților.