Violeta Stoica

Planuri peste planuri, cerute sau nu de reprezentanții instituțiilor Uniunii Europene, au început să acopere din plin birocrația și așa stufoasă a autorităților publice din România. Mai ceva decât planurile cincinale ale unui regim pe care multă lume îl vrea uitat, planurile realizate în vremurile noastre prin primăriile din țară nu numai că aduc profit bunicel firmelor de consultanță, ci – în unele cazuri – chiar se folosește o formulă binecunoscută “copy-paste”, care pare să fie în multe dintre cazuri strigătoare la cer.
S-a vorbit mult despre anumite firme de consultanță cu “renume” care au copiat studii de fezabilitate de la o localitate la alta fără măcar să verifice dacă rămân denumiri de cartiere sau de străzi care nu au ce să caute în materialul “împrumutat”.
Pe de altă parte, însă, documente care prezintă “ca de ultimă oră” date și informații vechi de mai mulți ani sunt supuse aprobării consilierilor locali, așa că nu este de mirare că într-un plan de acțiune ce va fi supus aprobării consilierilor locali ploieșteni în această săptămână sunt mai bine puse la punct datele despre magazinele și supermarketurile din Ploiești decât acelea care se referă la flota de autobuze – de exemplu – a Transport Călători Express.

Joi, 29 martie, consilierii locali ploieșteni vor avea pe ordinea de zi un proiect referitor la aprobarea Planului de acțiune pentru energie durabilă al municipiului Ploiești, prezentat drept “document strategic”, care ar trebui să aibă drept scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și promovarea investițiilor care să conducă la utilizarea eficientă a energiei. Toate ar fi bune și frumoase dacă documentul care va fi supus aprobării aleșilor locali ploieșteni nu ar conține date atât de vechi încât nu mai sunt valabile în momentul actual. “Planul de acțiune” reprezintă “un document programatic, care definește acțiunile și măsurile ce vor fi întreprinse la nivelul municipiului Ploiești, în vederea atingerii obiectivului general de reducere a emisiilor de CO2 cu 20% până în anul 2020, respectiv 40% până în anul 2030, față de anul de referință 2013”, deoarece pentru acest an “au fost disponibile cele mai cuprinzătoare date privind consumurile energetice în municipiul Ploiești”.
Ca orice “plan” de viitor care se respectă, documentul respectiv face o incursiune în starea socio-economică a orașului. Din aceasta, aflăm numele tuturor supermarketurilor din municipiu, poate fără excepție, rețeaua comercială fiind prezentată exhaustiv în Planul de acțiune pentru energie durabilă. Mai puțin “la zi” sunt datele furnizate pentru transportul în comun, care reprezintă, de altfel, unul dintre obiectivele care ar trebui să fie îmbunătățite clar pentru a se reduce emisiile de dioxid de carbon. În afara faptului că nu apar toate mijloacele de transport de care dispune Transport Călători Express, mai există și o neconcordanță care lasă loc interpretărilor. Potrivit documentului menționat, “scenariul recomandat pentru dezvoltarea rețelei de transport public urban” la Ploiești presupune – printre altele – pentru rețeaua de tramvai “realizarea unei legături cu o altă zonă densă a municipiului Ploiești, respectiv cartierul Mihai Bravu”. Ceea ce ar presupune, spre disperarea locuitorilor din zonă, recrearea rețelei de tramvai către acest cartier?
Pe de altă parte, “viziunea” asupra reducerii emisiilor de noxe provenite din traficul rutier vizează înnoirea flotei de autobuze a Ploieștiului, prin achiziționarea a 10 autobuze electrice, în condițiile în care nici măcar nu a fost încheiat contractul de furnizare a celor 50 de autobuze Euro VI.
Și unde oare să fie folosite aceste virtuale autobuze electrice? Între Parcul Municipal Ploiești Vest și Gara de Vest și, respectiv, între Hipodrom și Gara de Sud…

• Ia troleu’, neamule!

Una peste alta, până la achiziția de autobuze electrice, ca să scadă poluarea cauzată de trafic în Ploiești, Transport Călători Express încearcă să facă rost de bani, scoțând la vânzare niscaiva… troleibuze!
Potrivit reprezentanților TCE, spre mijlocul lunii aprilie este programată o licitație publică deschisă cu strigare pentru valorificarea a 17 troleibuze scoase din funcțiune, al căror preț de pornire se ridică la 260.830 de lei.
Înscrierile la licitație se vor face prin depunerea documentelor pentru participare la registratura societății, plus o taxă de participare nerambursabilă de 200 de lei și o garanție de participare de 15.000 de lei. Troleele vechi pot fi vizualizate de către firmele interesate la depoul de pe strada
Gh. Gr. Cantacuzino.