V. Stoica, N. Dumitrescu

Statistic, numărul accidentelor rutiere grave înregistrate pe drumurile din județul Prahova a scăzut în 2017, comparativ cu anii anteriori, potrivit reprezentanților Inspectoratului Județean de Poliție Prahova.
Deși, din punct de vedere statistic, situația este mai bună, pentru că numărul deceselor și cel al răniților grav în urma accidentelor rutiere s-au redus, rămâne în continuare problema nerezolvată a “punctelor negre” existente din plin pe drumurile naționale din județul Prahova. Administratorul acestor drumuri vorbește de mai mulți ani despre modernizarea DN1, pentru creșterea siguranței în trafic, însă ideile au rămas la stadiul de proiect pe hârtie, pierdut prin sertarele Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Și a mai apărut o schimbare în dinamica accidentelor rutiere grave petrecute anul trecut pe drumurile din Prahova: cele mai multe au avut loc în ziua de vineri, și nu sâmbăta, ca până acum, ceea ce arată o creștere a valorilor de trafic încă din ultima zi lucrătoare a săptămânii și nu din prima zi de weekend.
Fierbinți au rămas – ca zone cu potențial accidentogen – anumite puncte de pe DN1 (din Bărcănești, Românești și Florești), dar și pe DN 72, la Stoenești.

Drumul Național 1 are în continuare, în ciuda amplasării de parapete separatoare de sens pe anumite porțiuni, zone în care se petrec des evenimente rutiere, multe dintre acestea mortale. Bărcănești, Românești, Florești sunt doar trei dintre „punctele negre” de pe DN1.
Potrivit unei situații publicate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, nu au fost rezolvate problemele privind contractele de execuție a lucrărilor de modernizare a infrastructurii privind siguranța rutieră pe DN1 în punctele Sinaia și Potigrafu. În cazul lotului 1-Sinaia, contractul a fost reziliat, existând intenția de reluare a unor proceduri de achiziție în acest sens. Nici contractul privind punctele negre de la 3-aSăftica, Ciolpani și Potigrafu (ultimul fiind singurul pe raza județului Prahova) nu are o soartă mult diferită de a celui de la Sinaia, pentru că a fost nevoie de refacerea auditului de siguranță rutieră, iar lucrările ar putea să înceapă într-un final.
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură arată că, potrivit statisticilor Poliției Rutiere, la nivel național au fost înregistrate 8.639 accidente rutiere grave, soldate cu 8.170 răniți grav și 1.950 persoane decedate. “În medie, 5 oameni mor în fiecare zi pe drumurile din țară”, spun membrii acestei asociații care urmărește tot ceea ce mișcă în materie de infrastructură rutieră în țara noastră. Aceștia explică și cauza apariției unui număr atât de mare de accidente grave: “Dacă, pe termen lung, singura variantă este construcția de drumuri de viteză care asigură un grad ridicat de siguranță, pe termen scurt, putem implementa soluții de mentenanță la costuri relativ reduse: asfalt fără gropi, instalarea de noi parapete și înlocuirea promptă a celor distruse sau ruginite, marcaje aplicate imediat după re-asfaltare și periodic după estompare, înlocuirea indicatoarelor deteriorate, curățarea catadioptrilor (n.n. – ochi de pisică) și completarea lor (furt, distrugere), toaletarea vegetației și, nu în ultimul rând, igienizarea rigolelor și șanțurilor pentru drenarea eficientă a apei. Cerem responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (…) să asigure o mentenanță de calitate pe rețeaua existentă de drumuri și, mai ales, să crească substanțial ritmul de implementare a proiectelor de autostrăzi și drumuri expres”.

În doi ani, 154 de persoane şi-au găsit sfârşitul pe drumurile din judeţ

Având în vedere că judeţul Prahova este traversat de mai multe drumuri naţionale, aşa cum este DN1 – unul dintre cele mai căutate din ţară, mai ales la sfârşit de săptămână, când pe ambele sensuri se circulă bară la bară – şi numărul accidentelor rutiere grave este 3-bridicat. Astfel, anul trecut au avut loc 344 de accidente grave, soldate cu 322 de răniţi grav şi 72 de morţi. Cu toate acestea, reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Prahova susţin că, în comparaţie cu anul 2016, numărul incidentelor înregistrate pe artele din judeţ s-a diminuat, în contextul în care acum doi ani au fost 355 de accidente grave, în urma cărora 344 de persoane au fost rănite grav, iar alte 82 au decedat. “În domeniul siguranței rutiere, raportat la anul 2011 se observă că numărul accidentelor rutiere grave a scăzut cu 16%, al persoanelor decedate în accidente cu 19%, iar cel al persoanelor rănite grav în accidente cu 17%. Aceeași tendință este vizibilă și comparativ cu anul 2016: numărul accidentelor grave s-a redus cu 2,5%; în cazul persoane rănite grav cu 9%; iar al persoanelor decedate cu 12%”, reiese din activitatea pe anul trecut a IPJ Prahova. Pe de altă parte, uitându-se în calendar, cei de IPJ Prahova au constatat faptul că, din analiza datelor statistice înregistrate în anul 2017, reiese că ziua din săptămână în care s-au produs cele mai multe accidente – 68 – a fost vinerea. Asta în contextul în care, în alţi ani, respectiv în perioada 2013-2016, una dintre zilele de la sfârşit de săptămână, respectiv sâmbăta, a fost cea în care s-au înregistrat cele mai multe accidente.
Totodată, poliţiştii au identificat şi care au fost primele cinci cauze generatoare de accidente rutiere grave. Pe primul loc a fost traversarea neregulamentară (16% din numărul accidentelor grave înregistrate în 2017), urmată de viteza neregulamentară (16% dintre cazuri), pe listă mai figurând abateri ale bicicliştilor (12%), neacordarea de prioritate pietonilor (12%) și neacordarea de prioritate altor vehicule (12%).
Pentru abaterile contravenționale constatate, polițiștii rutieri au aplicat anul trecut 79.305 de sancțiuni, iar ca măsuri complementare au fost reținute peste 2.000 de permise de conducere, fiind retrase şi peste 800 de certificate de înmatriculare.