Facebook şi Google reprezintă o ameninţare la adresa democraţiei, întrucât formează monopoluri şi împiedică inovaţia în domeniul tehnologic“, a declarat miliardarul ungaro-american George Soros, prezent la Forumul Economic Mondial de la Davos, în Elveţia, relatează site-ul BBC News. „Facebook şi Google exploatează mediile sociale şi provoacă mai multe probleme. Proprietarii acestor platforme gigant se consideră stăpâni ai universului, dar, de fapt, ei sunt sclavii ideei de a-şi păstra poziţia dominantă. Este doar o chestiune de timp până când dominarea globală a monopolurilor din industria IT americană va fi întreruptă. Davos este un loc bun pentru a anunţa că zilele lor sunt numărate. Reglementarea şi impozitarea le vor duce la pierzanie, iar comisarul UE pentru Concurenţă, Margrethe Vestager, va fi Nemesisul lor”, a spus Soros.
Miliardarul în vârstă de 87 de ani consideră că una dintre problemele esenţiale ale acestor medii online este abilitatea de a influenţa modul în care oamenii gândesc şi se comportă, de multe ori fără ca societatea să fie conştientă de acest lucru. „Companiile de media sociale îi determină pe oameni să renunţe la autonomia lor de gândire. Acest lucru are consecinţe negative de mare anvergură asupra funcţionării democraţiei, în special asupra integrităţii alegerilor. Puterea de a modela atenţia oamenilor este concentrată în mâinile câtorva companii. Este necesar un efort real pentru a evalua şi apăra ceea ce John Stuart Mill numea <<libertatea de gândire>>. Există posibilitatea ca, odată pierdută, oamenii care cresc în era digitală să aibă dificultăţi în recâştigarea acestei libertăţi. Oamenii fără libertate de gândire pot fi uşor manipulaţi. Acest pericol nu este valabil doar pentru viitor; a jucat deja un rol important în alegerile prezidenţiale americane din 2016”, a mai spus Soros, în cadrul discursului de la Davos. George Soros consideră că reţelele de socializare funcţionează ca nişte cazinouri, exercitând un control prea mare asupra conţinutului şi a publicităţii. „Profitabilitatea excepţională a acestor companii se bazează în mare măsură pe evitarea responsabilităţii şi a plăţilor pentru conţinutul afişat pe platformele lor. Ei pretind că sunt doar distribuitori de informaţii. Dar faptul că aproape monopolizează o anumită piaţă le acordă utilitate publică şi ar trebui să se supună unor reglementări mai stricte, menite să garanteze concurenţa, inovaţia şi accesul universal echitabil şi deschis.