După creşterea în două etape a accizelor şi pe fondul uşoarei devalorizări a leului în faţa euro, România a ajuns să aibă cele mai mari accize pe carburanţi dintre statele din jur.
Acciza la benzină în România este acum de 431 de euro pentru 1.000 de litri, după ce în 15 septembrie şi 1 octombrie Guvernul a ridicat această taxă. Toate ţările membre UE din jurul nostru au ajuns astfel să aibă un nivel mai mic al acestei taxe. În Bulgaria, de exemplu, acciza este de doar 363 de euro, iar în Ungaria de 395 de euro, potrivit ultimelor date statistice din Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pieţei carburanţilor al Comisiei Europene. În Polonia, acciza este de 393 de euro pentru 1.000 de litri. Situaţia este identică şi în cazul motorinei, combustibilul cel mai vândut din România. Acum, la noi, acciza la motorină este de 401 euro pentru 1.000 de litri. În Bulgaria este cu 70 de euro mai mică, adică 330 de euro pentru 1.000 de litri, iar în Ungaria este de 364 de euro. Şi guvernul Poloniei taxează mai uşor decât al nostru acest carburant: acciza este de doar 344 de euro. În cazul motorinei, această diferenţă de taxare se poate dovedi păguboasă pentru că transportatorii preferă să alimenteze mai puţin de la noi şi mai mult la intrarea sau ieşirea din ţară. Guvernul a anunţat un sistem de returnare a supraaccizei (32 de bani pe litru plus TVA) către transportatori, dar el nu este încă funcţional.
Punctul forte al României este cota de TVA, care este mai mică la noi decât în statele vecine, ceea ce face ca, în final, la pompă diferenţele să fie mai mici. La noi este 19%, în timp ce Bulgaria are 20%, Polonia 23%, iar Ungaria 27%, cea mai mare cotă din Uniunea Europeană.
În ceea ce priveşte preţul final al carburanţilor, la pompă, în România este în continuare al treilea cel mai mic preţ din UE la benzină (1,1 euro pe litru, în medie), după Bulgaria şi Polonia. La motorină, situaţia este ceva mai rea. Mai ieftin decât la noi este la pompele din Bulgaria, Letonia, Lituania, Luxemburg, Polonia şi chiar Spania.