Emisiile maşinilor diesel trucate de către constructori pentru a păcăli testele eco ar putea fi responsabile pentru moartea a 5.000 de oameni anual în Europa, din cauza poluării aerului, arată un studiu publicat ieri şi citat de AFP, potrivit Hotnews.ro.
Aceste cifre sunt conforme cu precedentele evaluări ale numărului de decese legate de scandalul „dieselgate” care a izbucnit când Volkswagen a admis în 2015 că a înşelat testele de emisie pentru maşini produse de marele constructor german. Numeroşi alţi constructori au fost acuzaţi de practici similare de atunci.
Un studiu publicat în mai de revista Nature estima că, în 2015, 38.000 de decese „premature” au fost provocate în întreaga lume de emisiile de oxid de azot „generate în exces” în raport cu cele prevăzute pentru testele efectuate în laborator. Studiul publicat în Environmental Research Letters se concentrează pe situaţia din Europa (cele 28 de ţări membre ale UE plus Norvegia şi Elveţia). Cercetătorii, din Norvegia, Austria, Suedia şi Olanda, au calculat că circa 10.000 de decese pot fi imputate în fiecare an, în Europa, poluării cu particule fine emise de maşinile cu motoare diesel.
Aproape jumătate dintre ele (circa 4.750) ar fi putut fi evitate dacă emisiile de oxid de azot ale acestor maşini ar fi fost cele asumate de producători. Volkswagen a recunoscut că a instalat pe maşinile sale dispozitive ilegale care reduc emisiile doar în perioada acestor teste. Dacă maşinile diesel ar fi emis la fel de puţin oxid de azot ca şi cele pe benzină, circa 4.000 din aceste 5.000 de decese premature ar fi putut fi evitate, cred autorii. Ţările cu cele mai multe decese sunt Italia, Germania şi Franţa, pe fondul proporţiei ridicate de maşini diesel, spun autorii. Peste 100 de milioane de maşini diesel circulă în Europa, de două ori mai mult decât în restul lumii.
Motoarele diesel emit mai puţin dioxid de carbon, nociv pentru climat, decât cele pe benzină, dar mai mult oxid de azot.