„În august, vârsta medie a maşinilor second hand înmatriculate în ţară a fost de 12 ani, iar parcul auto naţional va trece de 6 milioane de vehicule în acest an din cauza numărului extrem de mare de maşini rulate ce au intrat în ţară după eliminarea timbrului de mediu“, a spus Gabriel Sicoe, preşedintele ACAROM, la o conferinţă de presă a PwC. Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) propune un nou timbru de mediu numit Contribuţie de Mediu pentru Autovehicule (CMA). ACAROM ar vrea ca ITP să fie obligatoriu la un an pentru maşinile mai vechi de 8 ani şi pentru cele cu peste
100.000 km, dar şi bugete mai mari pentru Rabla şi Rabla Plus, potrivit 0-100.ro, citată de Hotnews.
Sicoe spune că, şi în ipoteza că s-ar afla în stare tehnică perfectă, second-hand-urile înmatriculate într-o singură lună din 2017 poluează mediul mai mult decât toate maşinile noi înmatriculate în 2016 şi 2017.
El spune că efectele asupra mediului vor fi nefaste din cauză că în acest an se vor înmatricula peste 500.000 de maşini rulate şi adaugă că noul timbru de mediu chiar trebuie să respecte principiul „poluatorul plăteşte”.
În primele opt luni s-au înmatriculat aproape 380.000 de maşini rulate în ţară, de şase ori peste numărul de vehicule noi.
Estimarea ACAROM arată că în întreg anul 2017 se vor înmatricula în ţară 103.000 maşini noi şi 506.000 rulate, ceea ce înseamnă că parcul auto va trece de şase milioane de vehicule. Parcul auto naţional a ajuns să aibă o vârstă medie de 13,5 ani, cu patru ani peste media UE.
Prin programul Rabla au fost casate peste 550.000 de automobile între 2005 şi 2016, dar tot efectul benefic va fi anulat în acest an prin importurile neîngrădite de autoturisme rulate, spun cei de la ACAROM.
Asociaţia vine şi cu propuneri legislative, susţinând introducerea unei Contribuţii de Mediu pentru Autovehicule (CMA), măsură ce ar trebui aplicată tuturor vehiculelor din parcul auto naţional.
CMA ar putea folosi o formulă care ia în considerare norma de poluare Euro (se aplică doar pentru autoturisme cu normă inferioară Euro 4 şi pentru cele non-Euro), capacitatea cilindrică şi tipul de combustibil folosit. CMA ar fi zero la maşini electrice, hibride şi la cele Euro 5 şi Euro 6.
ACAROM susţine că în primele opt luni ale anului s-ar fi încasat 415 milioane euro dacă CMA ar fi fost în vigoare.
Contribuţia ar putea fi plătită la prima înmatriculare pentru maşinile noi şi rulate care se înmatriculează pentru prima dată, sau la reînmatriculare pentru vehiculele deja înmatriculate în ţară, dar pentru care nu s-a plătit taxa.
Pentru vehiculele care sunt deja înmatriculate, dar care nu-şi schimbă proprietarul, propunerea este ca taxa să fie plătită înainte de următorul ITP.