N.Dumitrescu
Orient Expres – supranumit şi “Regele trenurilor” – a staţionat, la începutul acestei săptămâni, în Gara Sinaia. Ca de fiecare dată, păstrând tradiţia, celebrul tren a oprit şi pe Valea Prahovei, în Gara Sinaia, eveniment consemnat luni, la ora prânzului. Cu aproape 100 de pasageri la bord şi 44 de membri ai staff-ului, trenul a plecat din Paris pe data de
25 august 2017, la destinație – Istanbul – urmând să sosească astăzi. Călătorii au fost primiți în Gara Sinaia, atât de reprezentanți ai Primăriei, cât și de numeroși localnici și turiști, ultimii fiind curioși să vadă luxoasele vagoane oprite pe șine. Staționarea în Sinaia a oferit călătorilor străini posibilitatea de a vizita două dintre cele mai importante atracții ale stațiunii de pe Valea Prahovei – Castelul Peleș și Mănăstirea Sinaia.
Trenul Orient Express este de fapt o adevărată istorie pe calea ferată, tocmai de aceea, deşi o călătorie pe ruta completă costă peste 7000 de euro, pasagerii vor să se bucure de atmosfera interbelică pe care o oferă interiorul garniturii, vagoanele fiind reabilitate astfel încât acestea să arate ca odinioară. Prin urmare, interiorul trenului – din care nu lipsesc cristalul venețian, tapiseriile orientale, porțelanurile chinezești și piesele de mobilier din cedru sau lemn de trandafir – asigură tot confortul și luxul celor care vor să experimenteze o călătorie pe şine de la Paris la Istanbul. Iar până la destinaţie, călătorii au parte de un traseu de neuitat într-unul dintre cele mai spectaculoase trenuri din lume, servind mâncăruri sofisticate pregătite de maeștrii bucătari, vizitând capitalele țărilor aflate pe traseu și înnoptând la hoteluri de lux. Dând timpul în urmă, călătoria inaugurală a acestui tren a început pe data de 4 octombrie 1883, din Paris. A durat puțin peste 80 de ore și a mers pe ruta Strasbourg, Munchen, Viena, Budapesta, Bucureşti, Giurgiu, Ruse, Varna, Constantinopol. Construit special pentru acest proiect, trenul era complet diferit de ceea ce se obișnuia în Europa. Avea spații mai mari și mai comode, cușete de lux și vagoane-restaurant, fiind un fel de hotel de lux pe roți care trebuia să-și poarte pasagerii într-un mod cât mai confortabil posibil într-o călătorie ce dura mai multe zile. Denumirea trenului, Orient Express, s-a născut în presa vremii de atunci, când capitala Imperiului Otoman era, pentru europeni, simbolul Orientului. În acest context, având în vedere publicitatea foarte mare de care a beneficiat prima călătorie, acest tren s-a transformat în senzația întregii Europe. Primul an în care s-a călătorit fără oprire până la Istanbul a fost 1889. Dar, date fiind evenimentele de la acea vreme, circulaţia trenului avea să fie suspendată pentru prima dată după izbucnirea Primului Război Mondial, în 1914. Ulterior, după război, şi-a reluat circulaţia, dar traversarea de la vest la est a Europei a fost întreruptă şi de Al Doilea Război Mondial. Și, deşi traseul a fost reluat şi după acest conflict, faima din perioada interbelică nu a mai fost niciodată egalată. Cu timpul, au apărut mai multe variante ale acestui tren european de lux, fiecare dintre garnituri urmând o rută distinctă şi funcţionând doar în anumite perioade de timp. În momentul de faţă, traseul Paris – Istanbul este organizat de compania „Venice-Simplon Orient Express”. O călătorie durează șase zile şi, conform tradiţiei, staţionează şi în Gara Sinaia preţ de câteva ore, timp în care călătorii pot admira, la pas, staţiunea şi să urce către Mănăstirea Sinaia şi Castelul Peleş pentru a le vizita.