Nicoleta Dumitrescu
Străduindu-se, din toate puterile, să nu calce pe urmele lăsate de Sorin Grindeanu în Palatul Victoria, premierul Mihai Tudose pare că nici el nu s-ar distanţa foarte mult de un anumit teritoriu – cel al dorinţelor, dar nu orice fel de dorinţe, având în vedere că ele au un soi de legătură aparte cu celebra zicală cu chelul şi tichia de mărgăritar.
Concret, după ce a luat parte la o şedinţă cu colegii – care a fost una pe post de terapie prin râs, deşi s-a discutat serios pe tema plafonării indemnizaţiilor de creştere a copiilor, teama guvernanţilor fiind ca nu cumva să devină mamă Simona Halep şi să ceară 85% din venitul său cu multe zerouri în euro – la începutul acestei săptămâni, şeful Guvernului a avut o întrevedere cu ambasadorul Chinei. Iar unul dintre subiectele discutate cu acesta pare, cel puţin în momentul de faţă, unul SF, în condiţiile în care s-a vorbit despre o reţea regională de trenuri pe… pernă magnetică.
De ce ar putea să pară o idee care nu s-ar adapta României? Realitatea aduce răspunsul imediat, cel puţin pe tema infrastructurii feroviare. Concret, s-a tot bătut moneda pe reabilitarea anumitor tronsoane de cale ferată. Numai că, dacă ar fi să stea cu ochii pe ceas, călătorii tot n-ar spune că au ajuns la destinaţie mai repede decât se ajungea în urmă cu ceva ani, înainte de reparaţii. Şi-apoi, cei care s-au mai urcat în tren în ultima perioadă nu se pot declara chiar foarte încântaţi de călătorie, având în vedere că vara mori de cald, iar iarna – de frig.
Pe de altă parte, pernele magnetice ale unor trenuri de mare viteză made în China –
aşa cum visează, în momentul de faţă, premierul un proiect care să se realizeze în comun de către România, Bulgaria, Serbia – nici nu s-ar “asorta” peisajului lugubru de pe traseul rutelor feroviare, inclusiv de prin unele staţii! Pentru că vagoane şi locomotive ruginite, scoase din uz de câţiva ani, încă se mai văd şi acum, ca să nu mai vorbim despre vegetaţia luxuriantă care mai maschează, ce-i drept, din zidurile mâzgălite ale gărilor care au fost scoase din circuitul feroviar.
Pe de altă parte, în condiţiile în care în concurenţă cu microbuzul – la capitolul principalul mijloc de transport pentru navetişti – trenul a pierdut din viteză, proiectul pernei magnetice, made în China, care să îmbrăţişeze liniile ferate din România pare, de pe acum, o idee similară celei a zecilor de kilometri de autostradă construiţi, an de an, numai pe hârtie!
Iar asta se întâmplă din cauza faptului că, la dorinţe şi idei, guvernanţii sunt primii, dar când e să le şi pună în practică, mereu intervine câte ceva, astfel încât prima amânare să ajungă să devină una definitivă, care să îngroape de tot un proiect anunţat cu trâmbiţe. Iar unul dintre aceste exemple este şi cel al celebrului tronson de autostradă Ploieşti – Comarnic, despre a cărui soartă, în momentul de faţă, nimeni nu poate să dea un răspuns concret.