Ana Maxim
Chiar dacă asigură calificări în diverse meserii și burse lunare pentru elevi, ofertele pentru învățământul profesional și cel dual pare că nu sunt foarte atractive pentru tineri. Dovadă sunt cele aproape 900 de locuri rămase neocupate în clasele de învățământ profesional din Prahova, după derularea primei etape de admitere în anul școlar 2017-2018. Nici învățământul dual, organizat pentru prima dată în țara noastră, nu s-a dovedit mai atractiv, doar jumătate dintre locurile aprobate fiind ocupate după prima etapă de admitere. Cei interesați ar mai avea o șansă, în luna septembrie, când va avea loc a doua etapă de admitere. Având în vedere că tinerii preferă mai degrabă șomajul decât să învețe o meserie, ministrul Educației a avansat ideea că inclusiv legislația ar trebui modificată pentru ca elevii să-și dorească să învețe meserii căutate pe piața muncii.
În Prahova, pentru anul școlar 2017-2018, au fost aprobate 46 de clase cu 1.288 de locuri în învățământul profesional de trei ani, dintre care au fost ocupate doar 400 în prima etapă de admitere. În învățământul dual, organizat la inițiativa agenților economici, și care va funcționa în premieră din anul școlar 2017-2018, au fost ocupate până în prezent doar jumătate dintre locurile aprobate la nivelul județului. Concret, mai sunt libere: cinci locuri dintre cele 20 aprobate la clasa de mecanică, pentru calificarea mecanic agricol, de la Liceul Tehnologic ”Tase Dumitrescu”, Mizil, 11 dintre cele 14 locuri aprobate pentru elevii care vor să obțină calificarea sudor (domeniul mecanic) și opt dintre cele 14 locuri aprobate pentru cei care doresc să devină operatori la maşini cu comandă numerică (domeniul mecanic), la același liceu (în total, 24 de locuri libere dintre cele 48 ). Printre calificările cele mai puțin atractive au fost: lăcătuş construcţii metalice şi utilaj tehnologic, confecționer produse textile, mecanic agricol, confecţioner tâmplărie din aluminiu şi mase plastice. În total, pentru anul școlar 2017-2018, în învățământul profesional și dual prahovean au fost aprobate 1.336 de locuri, dintre care au rămas neocupate 912 locuri. La acestea se mai adaugă și 31 de locuri aprobate pentru romi, dintre care au rămas libere 27. Situația centralizată de Inspectoratul Școlar Județean Prahova după prima sesiune de admitere este similară cu aceea de anul trecut.
Deși în învățământul profesional li se asigură elevilor calificări în meserii diverse, căutate pe piața muncii, dar și burse lunare, iar autoritățile fac eforturi pentru a-l promova, acesta nu este încă foarte atractiv pentru tineri, dovadă că nu este nici prima opțiune pentru majoritatea absolvenților de gimnaziu. Astfel, mii de tineri preferă să susțină admitere în învățământul liceal, mulți dintre ei fiind bucuroşi că pot ocupa locuri chiar și cu medii de 3.00 și 4.00. Pe de altă parte, sunt destule cazuri de tineri care ajung liceeni, cu medii sub 5.00, termină 10 clase sau 12 clase dar nu promovează ori nu se înscriu la bacalaureat, motive din cauza cărora apoi găsesc greu un loc de muncă. Or, din acest punct de vedere, o calificare obținută în învățământul profesional le-ar fi acestor tineri mai utilă…Dată fiind această situaţie, ministrul Educaţiei, Liviu Pop, a recunoscut, recent, faptul că sunt ”multe de făcut” pentru ca învăţământul dual şi cel profesional să devină atractive. „Sunt trist, dacă mă întrebaţi, în ceea ce priveşte învăţământul dual. Au fost scoase la concurs 35.000 de locuri pentru învăţământul profesional şi în jur de 3.500 de locuri pentru învăţământul dual, iar din aceste locuri doar jumătate s-au ocupat după prima repartizare. Aceasta înseamnă că şi pe zona învăţământului dual şi profesional avem multe de făcut. Ministerul Educaţiei, în conformitate cu programul de guvernare, a venit cu strategia pentru învăţământul dual şi are bani alocaţi şi pentru educaţia antreprenorială. Proiectele se vor depune şi vor intra în licitaţie la început de septembrie, în aşa fel încât să dezvoltăm și mai mult învăţământul profesional, să-l corelăm cu piaţa muncii şi invit toţi agenţii economici să fie parteneri ai liceelor tehnologice, în principal pentru a dezvolta învăţământul dual, dar în acelaşi timp este deschisă oportunitatea oricărui agent economic de a veni cu propuneri de modificare a legii, în aşa fel încât să vedem ce trebuie modificat în lege ca să facem atractiv şi învăţământul dual şi profesional”, a spus Liviu Pop.
A doua etapă de admitere începe în 29 august
În perioada 29 august -11 septembrie va avea loc a doua etapă de admitere în învățământul profesional și cel dual, unde sunt așteptați absolvenții de gimnaziu cărora le-au fost încheiate mai târziu situațiile școlare, deoarece au susținut examene de corigență. În învățământul profesional, dacă numărul celor înscriși nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se realizează pe baza mediei de admitere (calculată ca medie ponderată între media generală la Evaluarea Națională ce are o pondere de 80% și media de absolvire a claselor V-VIII, ce are o pondere de 20%).
Dacă numărul de candidați este mai mare decât numărul de locuri, se ia calcul în proporție de 70% media de admitere și în proporție de 30% nota obținută la proba suplimentară de admitere organizată de unitatea de învățământ. În a doua etapă de admitere, elevii se vor putea înscrie în perioada 29-31 august la acele licee la care mai sunt locuri libere și care organizează sesiune de preselecție, aceasta urmând să se deruleze pe 1 septembrie. În zilele de 4 și 5 septembrie vor avea loc înscrierile la acele unități de învățământ la care mai sunt locuri libere, dar nu se organizează sesiune de preselecție. Pe 6 septembrie, se va desfășura proba suplimentară de admitere în liceele în care numărul de candidați este mai mare decât cel al locurilor oferite. În zilele de 7 și 8 septembrie, vor fi repartizați de comisia de admitere județeană acei elevi care nu au participat sau nu au fost repartizați în etapele anterioare, nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie ori și-au încheiat târziu situația școlară. În învățământul dual, în a doua etapă de admitere vor avea loc înscrierile în zilele de 29 și 30 august, iar pe 31 august, 1 și 4 septembrie vor avea loc probe de admitere în liceele în care numărul celor înscriși este mai mare decât cel al locurilor sau la cele în care s-a decis organizarea probelor indiferent de numărul de candidați. Elevii rămași nerepartizați sau care nu s-au înscris la etapele anterioare vor fi repartizați de comisia județeană de admitere în zilele de 7 și 8 septembrie, pe locurile rămase libere.