Fl. Tănăsescu

– BMW de culoare gri, cu 76 de kilometri la oră. Ora 10, 07.
– Recepție.
– Logan albastru. Circulă fără lumini de semnalizare pe Drumul European E 85. Ora 10, 55.
– Recepționat…
4-bAstfel se poartă o discuție între agentul rutier care folosește radarul- pistol de ultimă generație, TRUCAM, și colegul/ colegii acestuia care stau câteva sute de metri mai în spate și în calea conducătorului auto contravenient, pentru a-l trage pe dreapta.
Ieri dimineață, desant polițienesc rutier pe DN 1 B, la Valea Călugărească. DN 1 B, care se suprapune cu Drumul European E 85. Cele mai multe abateri constatate sunt legate de viteză. În zona în care limita este de 50 de kilometri pe oră. TRUCAM-ul înregistreză 60, 70 și chiar 85 de kilometri la oră.
Agenții rutieri nu fac rabat de la lege și împart amenzi, și puncte penalizare. În fapt, până la urmă își fac datoria.
Înjurăturile din partea șoferilor sancționați au fost și ele, ieri, la ordinea zilei. Cum este regula, conducătorul auto amendat bombăne cuvinte nu prea ortodoxe după ce își împachetează nervos procesul verbal de contravenție și suficient de la distanță cât să nu-l audă polițistul.
Câte unul se mai ia și de fotoreporterii care insistă să-l filmeze. Și poate chiar are dreptate. Cert este că unul dintre ei face ca trenul în momentul în care vede o cameră de filmat și-apoi pe-a doua apropiindu-se de el mai amenințător. Mai amenințător chiar şi decât polițistul ! Și, până la urmă, omul are dreptatea lui, câtă vreme legea îi protejează dreptul la imagine.
DN 1 B, porțiunea de drum între Bucov și Valea Călugărească. Un du-te, vino de autoturisme, tiruri, biciclete. Din când în când, pentru pitorescul traficului, pe șosea mai apare și câte-o căruță. În rest, circulație intensă, de zici că ești pe Vale Prahovei, în weekend. Diferența este că nu se circulă bară la bară.
În răstimp de o oră, poliția rutieră prahoveană sancționează 21 de șoferi. 15 dintre ei pentru viteză excesivă. De altfel, toate buletinele poliției din țara asta arată că din cauza vitezei excesive sunt sancționați cei mai mulți șoferi. Și că viteza ar fi principala cauză generatoare de accidente mai mult sau mai puțin grave. Statisticile – lunare, semestriale sau anuale – arată că tot viteza cauzează cei mai mulți morți pe șoselele din județ și din țară.
Nu există, însă, o statistică, în ceea ce privește numărul de gropi de pe DN-uri. Cu atât mai puțin, a celor de pe DN 1 B, despre care scriem acum. Nu avem cunoștință ca aceleași statistici să arate nu neapărat cu câți metri, ci cu câți centimetri au fost lățite șoselele, începând cu 1990 și până azi, pentru a permite șoferilor să circule în condiții civilizate.
Pe porțiunea dintre Bucov și Valea Călugărească se vorbește, de ani buni, despre montarea unor separatoare de sens. Se vorbește și atât…
4-cFirește, sunt și tembeli în trafic. Sunt dintre aceia care calcă linia continuă. Care nu știu nici acum cine are prioritate în sensul giratoriu. Șoferi care și-au luat carnetul “pe ouă”, cum se zice. Conducători auto inconștienți, care au defecțiuni la sistemul de frânare, iluminare, semnalizare etc. În ziarul de ieri aminteam, de exemplu, că în primul semestru al anului curent, inspectorii RAR, împreună cu polițiștii, au identificat 24 de autovehicule care prezentau, din cauza defecțiunilor majore sau periculoase la sistemul de frânare, un real pericol, iar din totalul celor 766 controlate, mai mult de jumătate au fost considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere !
În rest, rămâne cum s-a stabilit: poliția dă amenzi, șoferul înjură, parcul auto crește pe zi ce trece.
***
Şi uite aşa o să se ajungă, peste ceva timp, la următorul dialog:
– Alo, trafic îngreunat pe toate șoselele țării. Se circulă cu 5 kilometri la oră. Tot mai multe căruțe depășesc coloanele de mașini. Guvernule, ești pe recepție ?
– Recepție, dar așteptăm viitoarele alegeri pentru a promite lărgirea benzilor de circulație, construirea de autostrăzi, pasaje, sensuri giratorii…