Violeta Stoica

Ploieștiul trece din nou prin probleme care se pot transforma într-un adevărat coșmar în cazul în care nu va fi deblocată situația actuală a procedurilor de achiziție pentru curățenie căi publice, deszăpezire și dezinsecție. Astfel, peste două milioane de metri pătrați de străzi, la care se adaugă circa 680 de mii de metri pătrați de trotuare ar putea să rămână troienite în iarnă, toate cele 911 căi publice fiind – până la căderea primei zăpezi – și sub amenințarea maldărelor de gunoi dacă nu se va relua mai repede procedura suspendată în prezent pentru parafarea contractului de prestare a acestor servicii.
În aceeași situație de blocaj este și procedura de achiziție a serviciilor de dezinsecție și deratizare, suspendarea licitației fiind valabilă și în acest caz. Contestațiile la documentația de atribuire, respectiv la caietele de sarcini, au curs gârlă în ambele proceduri de achiziție, iar acum se așteaptă deciziile Consiliului Național de Soluționare a Constestațiilor care să arate ce este de făcut în privința celor două licitații extrem de importante pentru Ploiești.

Problemele apărute la inițierea unor proceduri de achiziție a unor servicii publice, cum sunt cele de salubrizare a căilor publice, de deszăpezire și de dezinsecție/ deratizare au fost aproape întotdeauna prezente la Ploiești, așa cum probabil se întâmplă în toate localitățile mari ale țării, având în vedere că sunt sume extrem de mari la mijloc.
3-fCurățenie căi publice și deszăpezire. Contractul ar trebui semnat separat pentru aceste servicii, comparativ cu anii trecuți, când Primăria Ploiești organiza licitația pentru asigurarea salubrității în general. Acum, după ce ADI Deșeuri a încheiat contractul pentru zeci de localități din județ – printre care se află și municipiul Ploiești – municipalitatea ploieșteană are obligația să parafeze un contract separat de curățenie căi publice și deszăpezirea străzilor din oraș. Primăria Ploiești dorește încheierea unui acord-cadru pe o perioadă mai lungă și nu a unui simplu contract anual. Acest lucru a determinat una dintre firmele interesate de prestarea serviciilor de curățenie căi publice și deszăpezire din Ploiești să conteste documentația de atribuire la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, instituția care va trebui să ia o decizie în această privință. Lupta pentru curățenie căi publice și deszăpezire la Ploiești are drept miză sumele mari estimate pentru parafarea contractelor subsecvente care vor fi încheiate în urma încheierii acordului cadru (dacă va rămâne valabilă această variantă). Este vorba despre o valoare totală maximă estimată – pentru un acord cadru de 4 ani – de 194,4 milioane de lei, cel mai mic contract subsecvent fiind estimat pentru un an la circa 20 de milioane de lei.
În ultima contestație depusă de un agent economic în legătură cu procedura de achiziție a serviciilor de curățenie căi publice și deszăpezire se arată că propunerea de a se încheia un acord-cadru pe patru ani ar încălca prevederile legale pentru o licitație deschisă electronică.
Până la decizia CNSC privind contestația menționată, Primăria Ploiești – ca autoritate contractantă – a hotărât suspendarea procedurii de achiziție publică până la primirea hotărârii de la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
3-eDezinsecție, dezinfecție și deratizare. Primăria Ploiești trebuie să rezolve și problema dezinsecției și a deratizării, servicii care au generat situații deseori fără ieșire din punct de vedere financiar, în special din cauza lipsei vizelor de control financiar ale funcționarilor. Și în acest caz este vorba despre un acord-cadru de 57,6 milioane de lei pentru patru ani, cel mai mare contract subsecvent (anual) putând avea valoarea de 14,8 milioane de lei fără TVA.
Procedura de achiziție a serviciilor de dezinsecție, dezinfecție și deratizare este de asemenea blocată, fiind suspendată de autoritatea contractantă până la o decizie a CNSC, ca urmare a unei contestații la caietul de sarcini și la fișa de date a achiziției.