Luiza Rădulescu Pintilie

Cu o istorie care se apropie de o jumătate de secol, Şcoala Gimnazială Specială nr.1 din Ploieşti a făcut saltul de la „ şcoala ajutătoare” – cum erau numite instituţiile de învăţământ ce se adresau copiilor cu cerinţe speciale- la un adevărat centru instructiv-educativ a cărui misiune este de a optimiza accesul şi egalitatea de şanse la educaţie ale elevilor aflaţi în dificultate. Şi între toate demersurile deloc uşoare îndreptate către preşcolari şi elevi din învăţământul primar şi gimnazial cu cerinţe educaţionale speciale, dar şi înspre părinţii care-i au în grijă şi care trebuie să fie mai mult decât parteneri pentru a se reuşi în şcolarizarea acestora, se înscriu şi activităţile ştiinţifice de identificare a unor metode şi practici de lucru, de colaborare şi comunicare între factorii esenţiali implicaţi în dezvoltarea psiho-intelectuală a copiilor şi posibilitatea integrării lor socio-profesionale ca viitori adulţi. În acest sens, vineri, 9 iunie, va avea loc în această instituţie de învăţământ cea de-a III-a ediţie a unui simpozion naţional ce vizează „Individualizarea şi personalizarea în procesul instructiv-educativ a elevilor aflaţi în dificultate”, cu participarea unora dintre aceia care au priceperea ştiinţifică, experienţa dar şi disponibilitatea sufletească de a lucra cu elevi cu cerinţe speciale -profesori psihopedagogi, logopezi, profesori intineranţi/ de sprijin, cadre didactice din şcolile integratoare dar şi din învăţământul de masă, consilieri şcolari, psihologi, medici, mediatori media.
Alături de şcoala care găzduieşte această importantă reuniune educaţională , în organizarea şi desfăşurarea evenimentului se regăsesc Asociaţia RENINCO România, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Prahova,Casa Corpului Didactic Prahova,Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Prahova, Asociaţia Alternativa 2003 Bucureşti, Emotion Center Bucureşti, Asociaţia Puzzle România, Centrul pentru Sănătate Mintală pentru Copii şi Adolescenţi Ploieşti. Iar temele comunicărilor ce vor fi prezentate şi ale celor trei workshopuri incluse în program acoperă unele dintre cele mai actuale problematici de psihodiagnoză, de terapii logopedice ,de stimulare, de dezvoltare a elevilor cu cerinţe speciale. Elevi în cazul cărora progresele sunt lente şi deşi, prin comparaţie cu elevii din învăţământul de masă, le-ar putea părea unora nesemnificative sunt obţinute, de fapt, cu greu şi sunt singurele care dau speranţa unui progres în evoluţia şi în integrarea unor asemenea copii şi tineri. Extrem de sugestivă, misiunea asumată de corpul profesoral şi psihopedagogic al Şcolii Gimnaziale Speciale nr.1 Ploieşti adună în câteva cuvinte dificultatea, complexitatea şi importanţa procesului instructiv-educativ adresat copiilor aflaţi în dificultate: „Lucrurile mari le facem prin lucruri mărunte, dar cu multă dragoste”. Simpla enumerare a celor care-şi vor împărtăşi experienţa în cadrul acestui simpozion internaţional este relevantă pentru multidisciplinaritatea pe care o impun individualizarea şi personalizarea procesului instructiv şi educaţional din şcolile speciale, dar mai ales o nobilă misiune precum cea menţionată mai sus: prof. Claudia Gociu, inspector pentru învăţământul special şi învăţământul special integrat, psiholog drd. Mihaela Neagu, psihoterapeut principal drd.Lucian Negoiţă, drd. Mariana Arnăutu, Mihaela Stan – preşedinte Asociaţia Puzzle, medicul primar neuropsihiatrie pediatrică Rodica Toma, psihopedagog Ioana Mitrescu, prof.psihopedagog Alina Popescu, prof.consilier şcolar Carmen Buzoianu, prof. psihopedagog Nicoleta Adet, prof.kinetoterapeut Adrian Puiu, prof.logoped Georgiana Brişan prof. logoped Carmen Şerpescu, prof.logoped Adelina Cheşcă,prof. Nicoleta Prună, prof.Ioana Sandu, prof. Mariana Ivaşcu. Deosebit de interesantă se anunţă atât abordarea problematicii specifice copiilor – promovarea unei educaţii incluzive începând de la vârstele timpurii; importanţa utilizării testului NEPSY în evaluarea şi terapia copiilor cu tulburări specifice de învăţare; neuroplasticitatea -abilitatea creierului de a crea noi conexiuni în procesul de recuperare/ reeducare a copiilor cu CES; noutăţi ergonomice în eficientizarea procesului didactic; pregătirea copilului cu tulburări din spectrul autist pentru integrare în microgrup cu ajutorul facilitatorului-etapizare, abilităţi pentru debutul şcolar- dar şi cea care vizează părinţii, cei care sunt „primul sprijin şi pedagog în viaţa copilului cu dizabilităţi” – intervenţii cognitive comportamentale în anxietate şi depresie pentru grupurile de părinţi; acţiuni convergente ale actorilor educaţionali – familia, cadre didactice, consilier şcolar, profesor de sprijin.