Violeta Stoica

Procedurile de atribuire pentru marile lucrări de infrastructură rutieră care ar trebui să fie demarate în județul Prahova fie se desfășoară în ritm de melc, fie au fost – se pare – suspendate pentru totdeauna. Dacă în privința construirii autostrăzii Comarnic-Brașov lucrurile se mențin de multă vreme cât se poate de… neclare, o traiectorie asemănătoare pare să aibă și lansarea procedurii de achiziție a serviciilor de proiectare a drumului de mare viteză Ploiești-Buzău, un tronson al unei viitoare, probabil foarte îndepărtate, autostrăzi care să lege sudul de nord-estul țării.
Ritm de melc. Așa poate fi caracterizată viteza cu care se mișcă lucrurile în triunghiul autoritate contractantă (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) – ofertanți – Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, multe dintre amânările deschiderii ofertelor fiind cauzate de modificările la caietul de sarcini sau de contestațiile numeroase la prevederile din documentația de atribuire.

Doi pași înapoi, unul înainte. Cam așa ar putea fi caracterizat ritmul în care se derulează procedura lansată în luna noiembrie 2016 de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru proiectarea sectorului Ploiești-Brașov dintr-un drum de mare viteză care ar trebui să lege sudul de nord-estul țării.
3-aDacă localnicii din comunele prahovene care ar trebui să fie străbătute – în extravilan – de viitoarea șosea de viteză își făceau deja socoteli în privința despăgubirilor, ar trebui să mai amâne calculele în privința banilor obținuți de la CNAIR. Nu de alta, însă deschiderea ofertelor pentru proiectarea acestui drum expres s-a amânat încă o dată, pentru penultima zi a lunii mai. Ca și cum nu ar fi fost îndeajuns, săptămâna trecută s-a mai depus o adresă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor de către un potențial ofertant. Cea mai importantă nelămurire a ofertantului respectiv se referă la elaborarea alternativelor de traseu pentru viitorul drum expres Ploiești-Buzău. Din documentație reiese că viitorul contractant ar trebui să prezinte trei alternative posibile pentru realizarea acestui obiectiv, însă nu se rezumă totul la această variantă, pentru că, așa cum a menționat și firma contestatoare a caietului de sarcini, rezultă că viitorul prestator va studia un număr cuprins între trei și șase alternative de traseu. “În măsura în care cele trei alternative de traseu ce vor fi propuse de către viitorul prestator sunt diferite, iar autoritatea contractantă și-a rezervat dreptul de a solicita alte trei alternative, diferite de cele propuse de către prestator, considerentele de ordin geomorfologic ale ariilor ce vor fi străbătute vor fi diferite pentru fiecare variantă în parte”, susțin reprezentanții firmei care a făcut contestația, aceștia precizând și că, în condițiile specificate, nu este posibilă prezentarea unei oferte de preț pentru toate componentele solicitate în caietul de sarcini, în special acelea legate de realizarea studiilor geo pentru fiecare dintre variantele care ar urma să fie propuse de către prestatorul serviciilor abia după încheierea contractului cu CNAIR.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor urmează să se pronunțe în privința celor semnalate în adresa depusă de posibilul ofertant, ceea ce înseamnă că deschiderea ofertelor s-ar mai putea amâna încă o dată, pentru remedierea prevederilor din caietul de sarcini întocmit de CNAIR.