Ana Maxim
Unul dintre cei mai cunoscuți profesori din România, Florian Colceag, supranumit „antrenorul de genii”, a susținut zilele trecute la Ploiești conferința – „Valori educaționale cu rol în crearea unei personalități armonioase”. De formație matematician, acesta are 20 de ani de experiență în educația copiilor supradotați și talentați și în antrenarea copiilor olimpici la matematică, iar în prezent ocupă funcția de președinte al IRSCA Gifted Education, o organizație neguvernamentală ce are ca scop sprijinirea și promovarea copiilor supradotați. Aproximativ 300 de cadre didactice din județ au fost prezente la Sala Europa de la Palatul Administrativ din Ploiești, unde a avut loc evenimentul organizat de Inspectoratul Școlar și Casa Corpului Didactic Prahova. Prof. dr. Florian Colceag a vorbit despre provocările actuale ale profesiei de dascăl, despre modul în care profesorii ar trebui să relaționeze cu elevii astfel încât să-i atragă spre cunoaștere și să –i motiveze să învețe, dar și despre problemele actuale ale sistemului de învățământ. Subiecte interesante, ceea ce face cu atât mai surprinzător faptul că unii profesori au plecat din sală înainte ca invitatul să termine prelegerea… Una dintre ideile susținute de profesorul Florian Colceag este aceea că fiecare copil are un potențial pe care profesorul trebuie să-l descopere și să-l dezvolte. „Copilul este esența, de la el trebuie plecat, la el trebuie ajuns, în educație. Și să nu uităm că educația, de fapt, urmează personalității. Acesta este primul lucru important pentru copilul care va ajunge un om adevărat”, ne-a precizat acesta. Dascălul este de părere că scopul educației nu constă doar în a-l determina pe elev să promoveze examenele, ci să-și dezvolte abilitățile, să își împlinească potențialul și, mai târziu, să fie pregătit să facă față provocărilor de pe piața muncii. „A educa un om înseamnă a face totul să-i consolidezi abilitățile cu care s-a născut, nu cele care sunt puse într-un mic sertăraș pe care scrie că acelea sunt dorite. Noi nu lucrăm pentru a adapta copiii la prezent, ci pentru a construi un viitor cu ajutorul lor, trebuie să investim în ei”, a susținut acesta. Profesorii prezenţi la acest eveniment au fost sfătuiți să nu cultive în rândul elevilor o relație bazată pe teamă, pentru că, dacă la școală tinerii au parte doar de frică (de a fi certați, de a lua note mici etc.) și de responsabilități, ei nu vor face nimic în viață. “Relația sufletească trebuie să fie prezentă peste tot; în educație, cel puțin, este esențială ! Dacă nu simt iubire, copiii nu absorb cunoștințe. Ei sunt captivați de modelul adultului de lângă ei. Trebuie să cultivăm o emoționalitate pozitivă. Dacă noi cultivăm doar frica, ei nu își dezvoltă abilitățile, vor ajunge să se teamă și de umbra lor”, a precizat prof. dr. Florian Colceag. Profesorii au mai fost îndemnați să țină cont de personalitățile elevilor, să încerce să se pună în locul lor și, prin modul în care se comportă cu ei, să nu-i alunge de la școală, amintindu-le și faptul că România are cel mai mare abandon școlar din Europa. “Trebuie să umanizăm învățământul, nu să speriem copiii și să fugă de la școală”, a mai susținut acesta. Profesorul a mai precizat că, în prezent, în rândul elevilor, există foarte multă demotivare. Pentru a fi motivați să învețe, aceștia trebuie în primul rând să aibă o stare de spirit bună când vin la școală (să nu trăiască sentimentul de teamă), să le fie prețuite efortul și progresul școlar de către profesori. Nu în ultimul rând, dascălii ar trebui să fie preocupați ca toate cursurile să fie atractive. Potrivit studiilor de specialitate, printre problemele cu care se confruntă elevii se regăsesc: plictiseala, tensiunea psihică negativă, monotonia informației, irelevanța/inaplicabilitatea informației, mediul impropriu de învățare, lipsa unor activităţi menite să dezvolte către pasiunea cunoașterii ( cum ar fi cercurile pentru elevi), lipsa unui traseu de carieră identificabil, inexistenţa unor trasee compensatorii ce pot acorda o a doua şansă.