Ministerul Turismului a elaborat un proiect de act normativ pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 24/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului, care prevede, pe lângă modificări de organigramă, desființarea reprezentanțelor externe ale acestei instituții. „Măsura este luată în contextul în care Ministerul Turismului îşi asumă responsabilitatea eficientizării activităţii la nivelul întregii instituţii şi îşi propune ca promovarea României ca destinaţie turistică în lume să fie făcută după reguli clare, coerente, conform normelor legale privind reprezentarea ţării în plan extern”, reiese dintr-un comunicat de presă al MT. Totodată, conform sursei citate, necesitatea desfiinţării birourilor externe ale Ministerului Turismului şi regândirii modului de reprezentare turistică pe plan internaţional a României este dată atât de analizele interne făcute de la preluarea mandatului de către Ministrul Mircea-Titus Dobre, cât şi de datele relevate de raportul Curţii de Conturi privind activitatea fostului ANT în 2015. „Instituţia de control a constatat o serie de nereguli grave în privinţa modului de funcţionare a birourilor de promovare externă şi a cheltuirii banilor publici, care confirmă rezultatul analizei interne făcută de conducerea Ministerului Turismului”, se mai arată în comunicat. Astfel, s-a constatat că birourile de promovare externă ale Ministerului Turismului „au funcţionat pe bugete create artificial, după bunul plac al reprezentanţilor din cadrul acestor birouri de promovare, fără a exista un control minimal asupra justeţei sumelor avansate drept cheltuieli”. De exemplu, contrar normelor în vigoare, la nivelul reprezentanţelor externe ale Ministerului Turismului nu a existat un plafon maxim al cheltuielilor pentru chirie, ci a fost doar o condiţie referitoare la suprafaţa admisă, care, conform raportului Curţii de Conturi, nici aceasta nu a fost respectată de unii angajaţi ai acestor birouri. „S-au constatat, de asemenea, discrepanţe majore la chiriile pentru birouri şi locuinţele angajaţilor între reprezentanţe din ţări comparabile ca nivel de trai, acestea variind între 1.347 Euro şi 5.357 Euro/ lună. Astfel, s-a ajuns la situaţia ca peste 70% din totalul bugetului alocat birourilor externe să reprezinte cheltuieli cu chiriile. Unele reprezentanţe nu au prezentat, la solicitarea conducerii instituţiei, contractele de închiriere a spaţiilor sau anexele la acestea pentru prelungirea duratei lor. De asemenea, parte importantă a cheltuielilor făcute de reprezentanțele externe ale Ministerului Turismului nu au fost înregistrate în contabilitatea instituției, făcându-se deconturi fără documente justificative în spate. Pe parcursul anilor, suma nejustificată a ajuns la peste 500.000 euro”, potrivit comunicatului. Birourile externe vor fi desființate, urmând ca, în 90 de zile, angajații acestora să fie rechemați de la post. “În această perioadă, Ministerul Turismului împreună cu Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Muncii vor elabora un statut al angajaților din reprezentanțele de promovare turistică externe și un regulament de concurs, în baza căruia să fie ocupate aceste posturi. Viitorii angajați externi vor avea un mandat de 4 ani, evitându-se astfel situația de angajați pe perioadă nedeterminată ai acestor birouri (SUA – 23 ani, Austria – 17 ani, Rusia – 16 ani, Germania – 12 ani, Franța și Italia– 10 ani, Polonia – 8 ani, Anglia – 5 ani), fără un control real al activității lor și fără o imagine clară a eficienței la post” se mai arată în comunicat.