A.M.
Un proiect unic în lume, „Camera virtuală”, menit să ajute elevii să se integreze mai ușor în sistemul de învățământ, a fost lansat recent, la Centrul Psihologic “Marea Neagră” din Constanța. Acesta presupune ca elevii să poarte o cască virtuală ce simulează mai multe scenarii prin care trec atunci când ajung la şcoală pentru prima dată. Adrian Gemănaru, un psiholog român nominalizat, în anii trecuţi, la World Autism Festival, a elaborat acest concept inedit lansat, deocamdată, pentru copiii care se află în clasa pregătitoare din cadrul Şcolii nr. 39 “Nicolae Tonitza” din Constanţa. Finanţat în urma concursului naţional de proiecte „TeImplici”, susţinut de Telekom România, acesta a fost gândit de către o echipă de psihologi condusă de Adrian Gemănaru, în contextul în care tot mai mulţi copii întâmpină dificultăţi de adaptare în sistemul şcolar, deoarece fac o trecere bruscă într-un mediu total necunoscut lor. “Introducerea clasei pregătitoare a fost o mişcare foarte bună, însă insuficientă. Chiar dacă se încearcă trecerea mai lină către clasa întâi, copii tot mai experimentează situaţii neprevăzute, care i-ar putea traumatiza, cum ar fi: regulile mai stricte decât la grădiniţă, obligativitatea de a sta în bancă pe tot parcursul orei, introducerea unor materii noi etc”, a explicat psihologul Adrian Gemănaru, inventatorul “Camerei virtuale” și preşedintele Centrului Psihologic “Marea Neagră”.
“Camera virtuală reprezintă, în fapt, un simulator al scenariilor posibile atunci când copilul păşeşte pentru prima dată pragul şcolii. Acesta va face cunoştinţă cu tabla, cu banca, cu doamna învăţătoare, cu colegii de clasă, cu ora de Abecedar, Matematică sau chiar cu ora de muzică… toate acestea prin intermediul tehnologiei realităţii virtuale. Prin acest proiect dorim ca micuţii să poată lua contact cu şcoala, dar fără să se simtă ameninţaţi. Gândirea copiilor este una concretă, înţeleg mult mai bine realitatea înconjurătoare dacă le prezentăm imagini, iar dacă imaginile acestea devin o simulare a realităţii, atunci copilul va putea interacţiona mult mai uşor cu ea”, a mai precizat psihologul Adrian Gemănaru. Conceptul proiectului “Camera virtuală” cuprinde mai multe etape de desfăşurare, printre care: discuţii de grup cu părinţii, şedinţe de dezvoltare personală împreună cu copiii, utilizarea camerei virtuale, aplicarea de chestionare comportamentale. Aplicaţia este concepută astfel încât copilul să pornească de la abilităţi de interacţiune şi comunicare de bază şi comportamente de autonomie, la scenarii tot mai complexe. Prin această metodă, se reduce gradul de frustrare, teamă şi nesiguranţă al copilului care încearcă să se adapteze la mediul școlar, elevul fiind introdus în camera virtuală împreună cu o persoană cunoscută, psihologul.