V. Stoica
Întârzieri de zeci de minute s-au înregistrat, ieri, la trenurile de călători care au trecut prin cele două gări importante – Ploiești Vest și Ploiești Sud. Ieri dimineață, în Gara Ploiești Vest, zeci de călători așteptau sosirea trenurilor întârziate pentru a merge la destinațiile dorite, pentru că unii angajați ai CFR Infrastructură au întrerupt lucrul între orele 7.00 și 9.00. Cauza? Ieri a expirat contractul colectiv de muncă al salariaților din CFR Infrastructură.
Pe de altă parte, la Depoul CFR Ploiești nu a fost întrerupt lucrul, însă nu se știe ce se va întâmpla în aceste zile, dat fiind faptul că și la CFR Călători contractul colectiv de muncă a fost valabil până ieri. Potrivit informațiilor noastre, doar la CFR Marfă se încheiase un act adițional la contractul colectiv de muncă.
De altfel, aproape la fiecare început de an, apare problema expirării contractelor de muncă în cele trei companii din sistemul feroviar de stat.
Bugetele de venituri și cheltuieli ale celor trei companii de stat din sistemul feroviar încă nu au fost aprobate, așa că, potrivit legislației în vigoare, deocamdată nu se poate cunoaște foarte clar pe ce fonduri pentru salarii se pot baza, în acest an, angajații din domeniu. Până la aprobarea bugetelor, însă, au loc întâlniri între reprezentanții companiilor feroviare CFR Infrastructură, CFR Călători și CFR Marfă pentru prezentarea documentelor care vor sta la baza cheltuielilor pe anul în curs.
Deocamdată, butoiul cu pulbere stă să ia foc, pentru că ieri angajații CFR Infrastructură din majoritatea regionalelor din țară au întrerupt lucrul, determinând întârzieri la călătoria cu trenul în toată țara, mai puțin regionala Constanța.
Nemulțumirile din sistem pot deveni mult mai acute, având în vedere că, începând de astăzi, nici salariații CFR Călători nu vor mai avea un contract colectiv de muncă valabil.
Gheorghe Chiriță, lider sindical în cadrul Depoului CFR Ploiești, a declarat, ieri, pentru ziarul Prahova, că la CFR Călători ar putea exista o nouă problemă, din cauza modificării legislației în privința acordării compensațiilor pentru transportul feroviar de călători, care nu va mai fi stabilit prin hotărâre de guvern, ci prin ordin de ministru. Suplimentar, expirarea contractului colectiv de muncă la CFR Călători și eșuarea negocierilor care au avut loc până în prezent ar putea să conducă la situații neprevăzute, cum ar fi oprirea lucrului și în cazul mecanicilor de locomotivă.
Deși s-a discutat despre o creștere a fondului de salarii în sistemul feroviar de stat, “creștere care va conduce în urma negocierilor la majorări salariale”, potrivit reprezentanților CFR Călători, această posibilă creștere a fondului de salarii nu înseamnă automat, conform sindicaliștilor, că și salariile se vor mări cu același procent.
Lucrurile par să fie și mai încurcate dacă se ia în seamă o adresă a Ministerului Finanțelor trimisă ministrului Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, din care reiese că 10% din prevederile bugetare se vor repartiza în semestrul al doilea, după examinarea de către Guvern a raportului semestrial privind situația economică și bugetară.
Sindicatele feroviare – Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial, Federația Națională Drum de Fier, Federația Mecanicilor de Locomotivă din România și Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari – au reacționat la aflarea veștii, arătând, într-o adresă transmisă către Ministerul Transporturilor și Ministerului Finanțelor Publice: “această situație survine într-un moment în care se derulează negocieri în vederea încheierii noilor contracte colective de muncă, ocazie cu care este necesară stabilirea unui sistem de salarizare care să stimuleze productivitatea și competitivitatea în procesele de muncă. Actualmente, 40% dintre angajații feroviari se situează cu salariile la nivelul salariului minim garantat în plată, fiind necesară departajarea acestora în funcție de volumul, importanța, complexitatea și responsabilitățile specifice posturilor și nivelul de studii”.
Pe de altă parte, printr-un comunicat de presă, CFR Călători a precizat că “administrația intenționează să reașeze clasele de salarizare, în funcție de fondul de salarii care se va asigura prin bugetul de venituri şi cheltuieli al CFR Călători, pentru funcțiile de bază – acari, manevranți, șefi de manevră, conductori, șefi de tren, casieri, informatori din ramura MC și pentru funcțiile de execuție din celelalte ramuri, cu posibilitatea de diferențiere în funcție de complexitatea și de volumul de muncă”.
Ieri după-amiază au avut loc noi runde de negocieri între reprezentanții companiilor feroviare, sindicate și ministerul de resort.