A. M.

Serviciul de Ambulanță Prahova a primit anul trecut 137.235 de solicitări din tot județul, numărul acestora fiind în creștere față de anul 2015, când se înregistrau 133.220 de solicitări, dar și față de anul 2014, când erau înregistrate 119.322 de solicitări, potrivit unui raport de activitate al instituției. Mii de prahoveni au apelat ambulanța, anul trecut, pentru probleme precum: dureri abdominale, dispnee, cefalee, căderi și alte accidente, dureri toracice, stări febrile, sângerări etc. În număr mai mic s-au înregistrat și alte tipuri de urgențe: sincope, afecţiuni cauzate de violență, arsuri termice/electrice, muşcături de animale, înțepătură de insecte, intoxicații, leziuni chimice, hipotermii etc. Urgențele de grad 0 (cod roșu) reprezintă prioritatea echipelor medicale, având în vedere că, în astfel de situații, orice secundă poate face diferența între viață și moarte. Anul trecut, medicii și asistenții au intervenit în 11.442 de urgențe majore înregistrate în mediul urban și în 18. 669 de astfel de situații înregistrate în mediul rural. Pentru stopuri cardio-respiratorii, de exemplu, ce reprezintă urgențe majore, anul trecut s-au înregistrat 1.702 de solicitări. La locul intervenţiei, pentru 543 de bolnavi s-au instituit manevre de resuscitare, iar 1.159 au fost găsiţi decedaţi şi nu au avut indicaţii de resuscitare. Echipajele SAJ Prahova au efectuat și 1.828 de intervenţii la accidente rutiere, acordând asistența medicală de urgență prespitalicească pentru 3.825 de persoane implicate în acestea. Accesibilitatea facilă la sistemul de urgență, creşterea instruirii populaţiei și faptul că prahovenii au încredere în sistemul de urgență sunt factorii care au dus la creșterea adresabilității către Serviciul Județean de Ambulanță Prahova anul trecut. Asta, în condițiile în care instituția funcționează cu un număr mai mic de angajați decât ar fi necesar. De exemplu, posturile de medici sunt ocupate în proporție de 35%, cele de asistenți medicali – în proporție de 72%, cele de ambulanțieri –în proporție de 52%, cele destinate operatorilor, registratorilor de urgență -55 %. În 2016, echipei SAJ Prahova, i s-au alăturat trei medici de familie cu contract individual de muncă cu timp parţial pentru efectuarea de gărzi în compartimentul de consultaţii de urgență. Pentru a suplini lipsa de personal operativ s-a apelat la munca suplimentară prin plata orelor de gardă şi suspendarea concediilor de odihnă în perioada Sărbătorilor Pascale şi a Sărbătorilor de Iarnă. Orele suplimentare înseamnă, însă, uzura prematură a resursei umane, așa că ideal ar fi ca instituția să funcţioneze conform normativului de personal, susțin reprezentanții SAJ Prahova în raportul amintit.

Salvările ajung în 9 minute la o urgenţă majoră

Anul trecut, în mediul urban, pentru urgențele de grad 0 (cod roșu) – echipele medicale au ajuns la bolnavi în 562 de secunde (9,3 minute), pentru urgențele de grad I (cod galben) – în 949 secunde, pentru urgențele de grad II (cod verde) – în 2.386 secunde. În mediul rural – la urgențele de grad 0, ambulanțele au ajuns în 1.119 secunde, la cele de grad I – în 1.673 secunde, la cele de grad II – în 3.519 secunde. În Prahova, promptitudinea pentru urgență majoră în mediul urban este cea mai mică înregistrată în ultimii șase ani, iar acest lucru se datorează, pe de o parte, începerii activității, în 2016, a trei medici încadrați cu rezidențiat pe post, iar pe de altă parte protejării acestui tip de urgență, susțin reprezentanții Serviciului de Ambulanță Județean Prahova.
În schimb, pentru intervențiile de tipul codului galben și verde, promptitudinea a scăzut din mai multe motive: lucrările edilitare de la intrările în Ploiești, deficitul de personal în raport cu nevoile de asistenţă medicală de urgenţă prespitalicească ale judeţului; faptul că în ceea ce priveşte numărul de asistenţi şi ambulantieri Serviciul de Ambulanţă Judeţean Prahova înregistrează o acoperire de 70.62% față de normativ pentru fiecare categorie de personal operativ; creșterea urgenţelor de cod galben în mediul rural. Pe de altă parte, ”Redeschiderea Spitalului Orăşenesc Urlaţi nu a condus la îmbunătăţirea promptitudinii deoarece activitatea este asigurată cu medici pensionari sau de alte specialităţi, gărzile sunt comune pentru toate specialităţile, iar personalul nu îşi asumă responsabilitatea tratării şi internării urgenţelor medico-chirurgicale din lipsa unui platou tehnic cu activitate continuă (laborator, imagistică)”, se arată în raportul de activitate al SAJ Prahova pe 2019. Reprezentanții instituției susțin că volumul de muncă al echipelor de pe ambulanță și al medicilor din cadrul structurilor de primiri urgențe ale unităţilor sanitare ar scădea dacă pacienții s-ar adresa, de la primele simptome ale bolii, la medicii de familie şi la medicii din ambulatorii de specialitate. Pe de altă parte, personalul SAJ intervine an de an și pentru a ajuta oameni ai străzii pe care îi transportă către așezăminte sociale. Or, „cazurile sociale trebuie să fie monitorizate şi îngrijite numai prin unităţile medico-sociale şi ambulanța socială, fapt ce va conduce la degrevarea structurilor de primiri urgențe şi de urgenţă prespitalicească, de o activitate care nu face obiectul său de activitate”, se menționează în raportul de activitate al SAJ Prahova. De asemenea, ”o altă categorie de solicitări, care grevează activitatea de urgenţă prespitalicească, o reprezintă cazurile non-urgență, precum şi solicitările pentru stările de ebrietate şi intoxicaţiile acute voluntare, ale căror costuri vor trebui recuperate de la cei în cauză şi nu prin intermediul serviciilor de urgenţă“, se mai arată în același document.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentEvenimente
Articolul următorAcelaşi buget pentru CSM