Ana-Maria Maxim

Peste 6.000 de prahoveni nu și-au ridicat nici acum cardul de asigurări de sănătate – document care în România a început să fie distribuit, prin poștă, încă din luna septembrie a anului 2014. Mulți dintre cei aflați într-o astfel de situație și-au schimbat domiciliile sau au plecat în străinătate. Cei care încă nu posedă acest document se pot adresa Casei Județene de Asigurări de Sănătate pentru a intra în posesia cardurilor ce le atestă statutul de asigurat. Pe de altă parte, anul trecut, mii de prahoveni deja și-au pierdut aceste documente sau codul pin de acces, fără de care cardurile nu pot fi utilizate, atât în farmacii, cât și în spitale sau cabinete medicale. De reţinut şi că 365 de prahoveni au refuzat acest document. Pentru orice problemă din cauza căreia o persoană nu poate face dovada calității de asigurat există, însă, o soluție. 

La nivelul județului Prahova, 6.365 de persoane încă nu au intrat în posesia cardului național de asigurări de sănătate – document obligatoriu pentru a le atesta calitatea de asigurat. Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Prahova a informat medicii de familie în legătură cu persoanele aflate pe lista acestora care nu au intrat încă în posesia documentelor, astfel încât aceștia să transmită mesajul, mai departe, celor care au nevoie de documentele respective. Potrivit purtătorului de cuvânt al CJAS Prahova, Cătălin Tudorache, mulți dintre prahovenii aflați în această situație fie și-au schimbat domiciliul, fie au plecat în străinătate și nu au putut fi găsiți de poștașii care s-au deplasat să le înmâneze documentele. Prahovenii care nu au nici acum carduri de sănătate se pot adresa CJAS Prahova pentru a afla dacă acestea au fost emise și pentru a intra în posesia lor. De asemenea, orice persoană care are acces la internet are posibilitatea de a verifica statutul de asigurat dacă accesează rubrica „Verificare asigurat” de pe site-ul www.cnas.ro. Astfel, sunt accesate informațiile existente pe platforma PIAS – Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate. Persoana respectivă trebuie doar să introducă CNP-ul și un număr de control pe care îl generează sistemul informatic; astfel va afla dacă este asigurată, dacă există un card emis pe numele său, din ce dată etc.
În județ, au existat însă și persoane care au semnalat dispariția documentelor fără de care nu pot face dovada asigurării în sistemul de sănătate.
Anul trecut, 4.065 de prahoveni au pierdut cardurile de sănătate și au solicitat eliberarea de noi astfel de documente, iar 8.093 de persoane s-au adresat CAS Prahova deoarece au pierdut codul pin al acestora sau au semnalat defecțiuni ori date eronate înscrise pe card. Cei care au pierdut sau au distrus cardul de sănătate trebuie să știe că pot solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află. Acestora li se va solicita plata contravalorii serviciilor de producţie şi distribuire prin poştă a noului document – respectiv suma de 15,50 lei – pe care o pot achita la sediul casei de asigurări. În cazul solicitării unui nou card de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate. Dacă asiguratul a uitat pinul și îl tastează greşit, de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie, medicul va telefona la numărul de helpdesk 021.202.6995, unde se alocă un număr de tichet, iar prin e-mail, la adresa suport.ceas@casan.ro, vor fi furnizate informaţiile privind cardul blocat.
Încă de când a fost introdus cardul de sănătate, în România, legea oferă oricui dreptul să îl refuze din motive religioase. În Prahova, 356 de prahoveni au refuzat acest document. Pentru cei care nu vor să utilizeze cardul de sănătate, în baza unei cereri în care se expun motivele refuzului, CAS eliberează o adeverinţă de înlocuire a acestuia, astfel încât ei să poată beneficia de serviciile medicale la care au dreptul.
Este bine de amintit faptul că persoanele asigurate pot obține și un card european de sănătate – document care conferă titularului asigurat dreptul la servicii medicale necesare în cadrul unei șederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene. Acesta se eliberează la cererea persoanei asigurate, pentru deplasări scurte (de maximum 12 luni) în afara granițelor României și este valabil numai pe teritoriul statelor membre UE. Cardul european conferă dreptul de a beneficia de asistență medicală necesară într-un stat al UE, dar nu acoperă situația în care asiguratul se deplasează în acel stat în scopul de a beneficia de tratament medical pentru afecțiuni preexistente deplasării.

Peste 600.000 de persoane din judeţ sunt asigurate

În momentul de față, în Prahova sunt asigurate 636.306 persoane, iar neasigurate sunt 99.260 de persoane. „În județul nostru, din ce în ce mai multe persoane doresc să-și lămurească problema asigurării. Aș dori să transmit un mesaj către toți prahovenii: este imperios necesar să își lămurească statutul de asigurat. La un moment dat, fiecare dintre noi are nevoie de servicii medicale. În cazul în care o persoană nu este asigurată, tot ceea ce excede urgenței trebuie plătit din buzunar, iar costurile sunt semnificative. Nu cred că și le poate permite un om care nu are venituri sau are o situație financiară destul de precară. Este mult mai rentabil să plătească asigurarea. Numai partea hotelieră presupune costuri de 100 de lei – 200 de lei pe zi. La asta se adaugă costul intervenției chirurgicale, dacă este cazul, și medicația. Pe de altă parte, este bine de reamintit faptul că legea are un pronunțat caracter social și oferă și posibilitatea coasigurării. Astfel, de exemplu, în cazul unei persoane salariate asigurate, soțul sau soția acesteia –dacă nu are loc de muncă și nu realizează venituri pe teritoriul României – poate obține statutul de coasigurat, la fel și părinții persoanei respective, dacă aceștia nu realizează venituri pe teritoriul României”, ne-a precizat purtătorul de cuvânt al Casei Județene de Asigurări de Sănătate Prahova, Cătălin Tudorache.