La Senat a fost depus un proiect de lege care vizează eliminarea condiţiilor minime de vechime în specialitatea studiilor necesare pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie şi înjumătățirea condiţiilor de vechime pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere. Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, depus de către un liberal, prevede abrogarea alineatului 5 al articolului 57 din Legea nr. 188/1990 şi aduce modificări mai multor articole care vizează condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare pentru ocuparea funcţiei publice. “ Actualele cerinţe referitoare la vechime impuse de Legea nr. 188/1990 sunt excesive şi creează o piedică nejustificată la accesul la funcţiile publice”, susţine inițiatorul, în expunerea de motive a proiectului de lege. În prezent, alineatul 5 al articolului 57 stabileşte condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie, impunând: un an pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa I; 5 ani pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional principal şi 9 ani pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional superior. Potrivit proiectului de lege depus, condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere sunt de 1 an pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de: şef birou, şef serviciu şi secretar al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice asimilate acestora; respectiv de 2 ani pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere altele decât cele enumerate. S-a mai propus ca, pentru a participa la examenul de promovare în gradul profesional imediat superior celui deţinut, funcţionarul public trebuie să îndeplinească următoarele condiţii cumulativ: să aibă cel puţin 1 an şi 6 luni vechime în gradul profesional al funcţiei din care promovează, să fi obţinut cel puţin calificativul „bine” la evaluarea anuală a performanţelor individuale în ultimul an, să nu aibă în cazierul administrativ o sancţiune disciplinară neradiată. În prezent, Legea 188/1999 prevede că pentru a promova în funcţie, funcţionarii publici trebuie să aibă cel puţin 4 ani vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care promovează; cel puţin 2 ani vechime în treapta de salarizare din care avansează; să fi obţinut cel puţin calificativul „bine” la evaluarea performanţelor individuale în ultimii 2 ani şi să nu aibă în cazierul administrativ o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentei legi. Proiectul de lege vizează şi modificarea alineatului 2, al articolului 70 care vizeză “sistemul de promovare rapidă în funcţia publică”. De asemenea, persoanele încadrate cu contract colectiv de muncă pe perioadă nedeterminată în posturi de natură contractuală care au fost stabilite şi avizate ca funcţii publice vor fi numite în funcţii publice de execuţie dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 54, se mai menţionează în proiectul depus.
„Pregătirea profesională a viitorului funcţionar public ar trebui să primeze faţă de orice alt aspect atunci când un candidat se prezintă la un concurs pentru ocuparea funcţiei publice”, mai susţine inițiatorul proiectului.