Ana-Maria Maxim

Scandalul naţional generat de subiectul de la olimpiada de limba și literatura română pentru clasa a XII-a, prin care elevilor prahoveni participanți li s-a solicitat să-și imagineze că sunt un personaj care redactează un denunț e departe de a se fi încheiat. Anormalitatea unei asemenea probe a fost semnalată de un cunoscut profesor din Ploiești, pe blogul său, indignat de faptul că elevi de elită sunt îndemnați să intre în pielea unui denunțător. Însuși un reprezentant al Ministerului Educației a catalogat demersul drept o “ticăloșie”. E drept că Ministerul Educației a cerut imediat lămuriri în legătură cu redactarea subiectului respectiv, iar ieri a anunțat că, de la anul, subiectele pentru etapele județene ale olimpiadelor școlare nu vor mai fi elaborate de reprezentanți ai inspectoratelor școlare, ci de specialiștii din grupurile de lucru de la nivel ministerial. Dar rămân destule semne de întrebare despre programele școlare și regulamentele privind organizarea olimpiadelor, în fapt despre cine și cum face educație în România, pervertind, înverșunând, orientând mințile unor copii și “ajutându-i” să devină niște răzvrătiți, niște denunțători, ca să rămânem în cadrul temei propuse unor olimpici, cu care învățământul se mândrește !

facsimil

facsimil2

Celor 32 de elevi din Prahova participanți la etapa județeană a olimpiadei de limba și literatura română li s-a solicitat să-și imagineze că sunt un personaj din romanul „Moromeții” și să redacteze un denunț legat de ”calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete”. Subiectul valorează 30 de puncte din cele 120 ale întregii lucrări. Inedita cerință a fost semnalată de Dan Gulea, profesor de limba română la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Ploiești pe blogul său. „Înţeleg că DNA Ploieşti are foarte mult de lucru (îşi face de lucru), dar a transfera denunţul în curriculumul şcolar, fie şi în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simţ. Dar spune foarte mult despre lumea de azi, a denunţului. Olimpiadele denunţului”, a precizat profesorul. Textul acestuia, postat și pe pagina sa de Facebook, a generat zeci de comentarii pro și contra, iar subiectul a explodat în presă și a atras atenția inclusiv Ministerului Educației Naționale, care a cerut explicații Inspectoratului Școlar Prahova. Ieri dimineață, inspectorul școlar general Nicolae Angelescu a avut o întâlnire cu inspectorul școlar de limba română, Mihai Morar, și cu membrii comisiei județene cu responsabilități privind organizarea olimpiadei de limba română pentru elevii de la liceu pentru a discuta despre subiectul care a făcut atâta vâlvă la nivel național. După cum ne-a precizat inspectorul școlar general Nicolae Angelescu, una dintre concluziile discuției a fost aceea că subiectul este în concordanță cu programa școlară, iar profesorii de specialitate nu se așteptau să se facă, ulterior, o conexiune cu realitatea politică actuală. “ Din discuții a rezultat faptul că subiectul se încadrează în programa școlară și colegii nu se așteptau să se facă o conexiune cu viața politică actuală. Se dorea o înțelegere mai profundă, de către elevi, a crizei societății anilor ‘50, scoaterea în evidență a anormalității societății, a situației nefirești pe care oamenii o trăiau atunci, a trăsăturilor negative ale personajului respectiv. Nu se încurajează denunțul în rândul elevilor”, ne-a precizat inspectorul școlar general Nicolae Angelescu. Șeful ISJ susține că niciunul dintre cei 32 de elevi din Prahova participanți la olimpiadă nu a avut vreo reacție după citirea subiectelor. Pe de altă parte, acesta ne-a precizat că formularea subiectului nu a fost cea mai fericită. Cerința referitoare la “denunțul calității de element dușmănos al lui Ilie Moromete” se află, deci, în concordanță cu programa școlară, susțin reprezentanții Inspectoratului Școlar. Însă, pe de altă parte, profesorul de limba română Dan Gulea atrage atenția, pe blogul său, că “programele școlare, la disciplina limba și literatura română (liceu) sunt nerevizuite de zeci de ani; manualele se află și ele în aceeași situație”.
În aceste condiții e firesc să ne întrebăm ce generații vrem să creștem și să educăm, dacă se abordează asemenea subiecte cu elevii aflați încă pe băncile școlii, în plină formare, într-o societate în care orice denunțător infractor a ajuns să fie considerat salvator al actului de justiție iar procurori precum Negulescu – un fel de “erou național”, dacă ne gândim la precizările șefei DNA care a lăudat în mod repetat activitatea procurorilor prahoveni ? Potrivit Ministerului Educației Naționale, subiectele primite de elevii din județele Bistrița-Năsăud, Cluj și Prahova participanți la faza județeană a Olimpiadei de Limba și literatura română pentru clasa a XII-a au fost elaborate de un grup de lucru constituit la nivelul celor trei județe. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Prahova susțin că s-a realizat o înțelegere între inspectorii de limba și literatura română din Prahova cu aceia din Cluj și Bistrița-Năsăud ca în aceste județe să existe un subiect unic la olimpiada respectivă. Reprezentanții fiecărui județ au formulat subiecte care au fost propuse pentru olimpiadă, iar subiectul ales în final, ce conținea și cerința legată de denunț, nu s-a regăsit printre cele propuse de reprezentanții din Prahova. Purtătorul de cuvânt al ISJ Prahova, Aurel Graur, ne-a precizat că nu știe câte persoane din județ au fost în acest grup de lucru și că de altfel consideră că acest lucru nici nu are relevanță, din moment ce subiectul nu a fost propus de profesorii prahoveni. Acesta susține că, de obicei, subiectul care ajunge în concurs este tras la sorți, apoi este discutat de către toți membrii grupului de lucru care verifică dacă este în concordanță cu programa școlară.

Ministerul Educaţiei a schimbat metodologia de organizare a olimpiadei de limba română

La o zi după ce secretarul de stat Gabriel Ispas a declarat că, fiind vorba de județul Prahova, atât de prezent cu teme specifice dreptului și denunțului, în dezbaterea publică, un astfel de subiect la olimpiadă este „o ticăloșie”, iar academicianul Răzvan Theodorescu a vorbit despre “pervertire”, Ministerul Educației ar fi trebuit să clarifice situația. Într-un comunicat de presă emis ieri, acesta a anunțat, însă, o singură măsură: schimbarea de la anul a metodologiei organizării acestei olimpiade. “Deși subiectul a fost construit pornind de la prevederile Regulamentului specific privind organizarea și desfășurarea Olimpiadei de Limba și literatura română (clasele IX-XII), și în raport cu programele școlare pentru Limba și literatura română (clasele IX – XII), în vigoare la această dată, la nivelul competențelor, a conținuturilor și a atitudinilor, Ministerul Educației Naționale consideră că formularea acestuia a fost inadecvată. De asemenea, relevanța unui astfel de item pentru cunoștințele și creativitatea elevilor poate fi discutabilă. Prin urmare, pentru a preîntâmpina situații de acest gen, Ministerul Educației Naționale a decis ca, începând cu anul școlar 2017-2018, subiectele pentru etapele județene să fie elaborate de specialiștii din grupurile de lucru din Ministerul Educației. Măsura are ca obiectiv atât evitarea unor formulări nefericite, cât și asigurarea unei abordări unitare cu privire la conceperea subiectelor pentru olimpiade și concursuri școlare, precum și la selecția elevilor. Măsura va fi aplicată din anul școlar următor, întrucât trebuie modificate regulamentele specifice ale unor olimpiade și concursuri școlare, lucru care nu se poate realiza în acest moment, având în vedere că acestea sunt în desfășurare. De asemenea, Ministerul Educației Naționale face apel la toate cadrele didactice implicate în elaborarea de subiecte pentru orice tip de evaluare (teste de evaluare, lucrări scrise semestriale, concursuri, examene etc.) să respecte programa în vigoare și să adapteze cerințele la specificul vârstei, pentru a evita apariția unor situații care lasă loc unor interpretări fără legătură cu mediul școlar”, se arată în comunicatul MEN. La închiderea ediției ziarului, au apărut și informații referitoare la inspectorul care a ales subiectul redactării unui denunţ la Olimpiada de Limba şi literatura română. Acesta este Horea Corcheş, despre care Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj susţine că „nu şi-a dat seama că e atât de grav subiectul”, potrivit Mediafax. ISJ Cluj a analizat, ieri, modul în care inspectorul de limba română Horea Corcheş a ales subiectul privind ”denunţul” , inspectorul şcolar general adjunct Mariana Pop declarând ieri, corespondentului Mediafax, că inspectorul de limbă română care a făcut subiectul nu a realizat cât e de gravă tema despre denunţ.