Ana Maxim

Comerţul online din România a crescut de trei ori în ultimii cinci ani, iar 2016 va fi cel mai bun an din istoria acestui bussines în țara noastră. Și în Prahova, tot mai multe persoane preferă să achiziționeze bunuri și servicii de pe internet, economisind astfel timpul pe care l-ar fi pierdut prin magazine. De la începutul acestui an și până pe 15 decembrie, peste 400 de reclamații referitoare la produse sau servicii achiziționate online au fost înregistrate la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC). De menționat că dintre acestea, cele mai multe sunt venite nu doar din județ, ci și din restul țării și vizează produsele cumpărate de la unul dintre cele mai mari magazine online din România. Instituția va gestiona temporar sesizările venite din toată țara de la clienții acestui operator economic. Peste 120 de reclamații referitoare la comerțul online au fost primite anul acesta doar din Prahova, iar numărul lor este în creștere. Prahovenii au trimis sesizări mai ales după ce au cumpărat calculatoare, laptopuri, telefoane, alte produse electronice, îmbrăcăminte și încălțăminte, ne-a precizat Dragoș Drăgănescu, comisar superior în cadrul CJPC Prahova. De exemplu, unii nu au fost mulțumiți de produsul cumpărat, au dorit să-l returneze și au întâmpinat diverse probleme, cum ar fi aceea că firma nu a respectat termenul de restituire a contravalorii produsului. Alții au reclamat că li s-au defectat produsele cumpărate online și, fie s-a depășit perioada maximă în care trebuia să li se rezolve problema, fie aceasta nu s-a rezolvat așa cum doreau ei. “Despre îmbrăcăminte şi încălțăminte, cumpărătorii reclamă fie că nu au primit produsele comandate de pe site, ori că nu sunt măsurile ori culorile specificate de ei, ori că produsele au o calitate îndoielnică”, ne-a precizat Dragoș Drăgănescu, comisar superior. În ceea ce privește reclamațiile pe care românii le trimit după ce achiziționează produse de pe un celebru magazin online, majoritatea vizează fie termene de livrare depășite, fie nerezolvarea în termenul legal a unor solicitări (retur și restituire a banilor în cazul în care clienții sunt nemulțumiți de produse). Peste 80 dintre sesizări s-au rezolvat, însă, în mod amiabil. “Unul dintre motivele pentru care atât de multe reclamații ajung la noi este acela că mulți consumatori nu știu că, dacă au o nemulțumire, trebuie să se adreseze întâi operatorului economic de la care au cumpărat produse și servicii, nu la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor”, ne-a mai precizat Dragoș Drăgănescu. Au fost și persoane care au cumpărat produse de la persoane fizice prin intermediul unor site-uri specializate și au reclamat faptul că nu au fost mulțumiți de acestea. CJPC nu poate interveni, însă, în aceste cazuri, ci doar atunci când există nemulțumiri ale consumatorilor față de operatori economici sau persoane fizice autorizate, care să emită facturi, chitanțe etc.
Înainte de a comanda un produs de pe internet, clienții trebuie să se informeze foarte bine și să fie atenți la mai multe aspecte. În primul rând, pe site-ul respectiv trebuie să existe informații de contact despre operatorul care comercializează produsele (adresa, numere de telefon, adrese de e-mail, cod unic de identificare fiscală ), informații despre termenii și regulamentul de funcționare al site-ului respectiv, despre drepturile și obligațiile clientului. Totodată, pe site trebuie să existe un formular de retur pentru produse, formular ce va fi folosit de clienții nemulțumiți (un consumator are dreptul să renunțe la produs în 14 zile, cu condiția ca acesta să nu fi fost folosit). Consumatorii mai sunt sfătuiți să nu se grăbească înainte de a face o achiziție, să citească informațiile despre produs prezente pe site și pe forumuri, să tipărească la imprimantă comanda, clauzele și condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situația în care vor avea de rezolvat o dispută cu vânzătorul. În cazul în care cumpărătorii au probleme la achiziționarea de produse din afara țării, reclamația va trebui soluționată de o entitate străină. Pentru probleme legate de bunurile cumpărate, clienții trebuie să se adreseze vânzătorului sau unei autorități din țara de origine a acestuia, iar pentru probleme de livrare și transport răspunderea aparține operatorului de servicii poștale. Cei care vor să comande produse de pe site-uri din străinătate trebuie să știe că în fiecare țară membră a Uniunii Europene există un Centru European al Consumatorului către care pot fi adresate reclamații, dar numai pentru produse din UE.