Violeta Stoica
Parcările și spațiile de servicii de pe autostrada București-Ploiești, reluarea licitației în vederea construirii tronsonului Comarnic-Brașov, variantele de ocolire pentru Comarnic și Bușteni, realizarea unui nou drum național care să facă legătura între Valea Doftanei și Săcele. Proiecte interesante, mult așteptate de orice șofer sătul să petreacă ore întregi în traficul infernal, dar care au rămas și în anul 2016 doar pe hârtie, fie prin sertarele noii Companii Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sau prin blocajele birocratice ale organizărilor de licitații de proiectare sau de lucrări.
În afara problemelor cu licitațiile pentru realizarea unor obiective de infrastructură rutieră în județul Prahova pentru care CNAIR ar trebui să găsească soluții, sau ar fi trebuit să găsească soluțiile pentru ca lucrările să fi demarat deja, spre final de an, chiar și drumul național cel mai important al județului – DN1 – a ajuns să o ia la vale, din cauza alunecărilor de teren!
Drumul național cel mai important din județul Prahova – care face legătura cu Valea Prahovei – devine un coșmar în zile de sărbătoare. DN1 are, însă, problemele sale din cauza vechimii și din cauza terenului care a început să alunece la vale, probleme pe care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va fi obligată să le rezolve cât mai repede, având în vedere că tronsonul autostrăzii A3 dintre Comarnic și Brașov este doar pe hârtie de peste 10 ani.Infrastructura rutieră de rang național care străbate Prahova – aflată în administrarea CNAIR – a fost văduvită, în anul 2016, de orice investiție.
Parcările și spațiile de servicii de pe sectorul București-Brașov al autostrăzii A3, deși contractul de proiectare și execuție a fost semnat la începutul anului 2016, nu există nici în prezent. Abia după mijlocul lunii noiembrie, antreprenorul a transmis garanția de bună execuție care a fost aprobată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Potrivit CNAIR, data de finalizare a lucrărilor în acest caz – de realizare a spațiilor de servicii și a parcărilor atât de necesare pe autostrada București-Ploiești – este 2017. Rămâne de văzut dacă acest lucru va fi posibil în anul care va veni.
Centurile ocolitoare ale orașelor Comarnic și Bușteni. Două obiective care ar trebui ca – până la împlinirea visului de a se ivi printre munții Prahovei și mult-așteptata autostradă Comarnic-Brașov – să fie capabile să preia din traficul infernal al DN1 în locațiile respective, rămân și ele tot în stadiul de proiect.
Ne apropiem însă de finalul anului 2016, când ar fi trebuit ca autostrada prin munții Prahovei să fie gata sau aproape gata. În schimb, ne dau gata din nou promisiunile pe care deja nu le mai crede nimeni! Având în vedere istoricul proiectului…
În anul 2006 a fost întocmit primul studiu de fezabilitate pentru autostrada București – Brașov, în care era inclus și tronsonul Comarnic-Brașov, rămas acum, după zece ani, tot în stadiul de proiect frumos pus pe hârtie. Cu tuneluri, cu viaducte, cu traversări pentru urși și lupi, cu un traseu sinuos printre munți și văi. Poveste frumoasă, autostrada Comarnic – Brașov !
După momentul zero, anul 2006, când proiectul prinsese contur, au început tentativele de parafare a contractelor de proiectare și de execuție a lucrării respective, considerată una dintre cele mai dificile din cauza zonei prin care ar trebui să treacă drumul de mare viteză. Punctul culminant, care a fost doar un fâs – anul 2010, când s-a semnat chiar și un document cu o asociere de firme interesate să construiască acest sector al autostrăzii București-Brașov. La mijlocul lunii ianuarie 2010, reprezentanții Ministerului Transporturilor, ai CNADNR (de atunci) și ai consorțiului Vinci – Aktor semnau contractul de concesiune pentru construirea tronsonului de autostradă, Comarnic-Brașov. Radu Berceanu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, a avut parte, însă, trei luni mai târziu, de rezilierea unilaterală a contractului din partea concesionarului, autostrada dintre Comarnic și Brașov fiind unul dintre cele mai mari eşecuri ale perioadei în care acesta a fost la conducerea ministerului.
Mai 2012. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a lansat licitația pentru actualizarea documentației necesare concesionării autostrăzii, contra sumei de circa 23,6 milioane de lei fără TVA.
Ianuarie 2014. A fost anunțată, de către fostul ministru Dan Șova, inclusiv taxa de autostradă pe tronsonul Comarnic-Brașov, după ce fusese semnat un memorandum cu constructorul care fusese desemnat să construiască sectorul respectiv din A3. Și de această dată, deși termenul anunțat pentru finalizarea lucrărilor era “cel târziu anul 2017”, blocaj total.
Un an mai târziu, prin vara lui 2015, au fost reluate licitațiile. Da, mai multe licitații, pentru că tronsonul Comarnic-Brașov a fost împărțit în… sectoare. Pentru unele dintre ele – cele din capetele de la Comarnic și, respectiv, de la Brașov – licitații pentru proiectare și construire, iar pentru sectorul mare din centru – pentru refacerea documentației.
Licitații anulate. Nimic nu s-a petrecut nici în acest an care se apropie de final în privința demarării lucrărilor pe Comarnic-Brașov.
Și, pentru ca totul să fie și mai interesant, în urmă cu câteva săptămâni, pe DN1 au început problemele. La sfârșitul lunii noiembrie, o comisie coordonată de reprezentanți ai ISU Prahova a elaborat un proces verbal de constatare a calamității produse pe DN1, în zona kilometrului 98, pe o distanță de 50 de metri. Potrivit informațiilor prezentate în documentul respectiv, alunecarea de teren care a afectat banda 1 pe sensul de mers Brașov-Ploiești s-a produs pe o lungime de circa 50 de metri, o lățime de șapte metri și o adâncime de aproximativ 15 metri. De atunci, traficul rutier este întrerupt pe banda respectivă, pentru că exista riscul ruperii platformei Drumului Național 1 sub efectul traficului greu și, de asemenea, foarte intens.