• În plus, RASP are de plătit amenzi de aproape 700.000 de lei pentru poluare

Violeta Stoica

Primăria Ploiești a avut, până în prezent, de la instalarea în funcție a noului edil, nenumărate tentative de încheiere a unui contract de prestări servicii pentru expertizarea tehnică a lucrării de modernizare a sistemului de colectare și epurare a apelor uzate, mai pe scurt a stației de epurare din zona de sud-est a municipiului.
Inițial, valoarea estimată a contractului a fost de 25.000 de lei, însă, deși aceasta a crescut la 66.667 de lei, nici după mărire nu s-a prezentat vreo firmă interesată să se ocupe de evaluarea tehnică a stației de epurare nefinalizate și rămasă la circa 80% din lucrare.
Săptămâna trecută, Primăria Ploiești a lansat din nou procedura de achiziție, în speranța ca totuși măcar o firmă specializată să depună oferta până la data de 7 decembrie, data-limită stabilită de municipalitate în acest scop. Insistența cu care se încearcă demararea expertizării tehnice a stației noi este legată și de presiunile făcute de Apele Române în vederea intrării în legalitate privind epurarea apelor uzate.

Primăria Ploiești a demarat în luna august procedura de achiziție a expertizării tehnice a construcției noii stații de epurare a municipiului, care a rămas blocată la stadiul de 80%, fiind neexecutate lucrările la instalațiile electrice și automatizare, dar și acelea legate de treapta biologică de epurare a apei, precum și căile de acces în incinta stației. La patru luni de la primul anunț de achiziție a serviciilor de expertizare, municipalitatea ploieșteană încă se chinuie să găsească pe cineva interesat să realizeze acest serviciu.
Deși pare că nu ar fi o mare problemă, situația se complică din cauza faptului că Regia Autonomă de Servicii Publice și implicit Primăria Ploiești sunt bune de plată având în vedere sancțiunile aplicate de către reprezentanții Apelor Române pentru epurarea defectuoasă din prezent a apelor provenite din rețeaua de canalizare a orașului.
Într-o informare adusă la cunoștința consilierilor locali de către conducerea Regiei Autonome de Servicii Publice, se arată urmările aplicării penalităților pentru nerealizarea gradului de epurare corespunzător în stația de epurare actuală, veche de jumătate de secol, dar și situația obiectivelor de investiție de la stația de epurare nouă.
Conform unui proces verbal încheiat după un control efectuat de reprezentanții Apelor Române – SGA Prahova, pentru neîncadrarea repetată în limitele de calitate a apelor uzate evacuate din stația de epurare veche, Regia Autonomă de Servicii Publice a fost sancționată cu avertisment, urmând ca, până la finalul acestui an, să se aducă la cunoștința Sistemului de Gospodărire a Apelor Prahova care au fost măsurile întreprinse de Primăria Ploiești și de RASP pentru finalizarea lucrărilor la stația nouă de epurare.
Mai grav este că SGA Prahova a emis, pentru perioada februarie–octombrie 2016, nu mai puțin de nouă procese verbale de constatare a depășirii concentrațiilor maxime admise ale poluanților specifici, înregistrându-se o valoare totală a penalităților de 680.983 de lei. RASP a contestat în instanță procesele verbale menționate, pe motiv că stația actuală de epurare este depășită tehnic, funcționând doar cu treapta mecanică, dar aducând în apărarea sa și faptul că stația nouă de epurare este nefinalizată.
Stația de epurare actuală nu mai corespunde nici pe departe cerințelor europene în materie de mediu, fiind construită spre finalul anilor ’60 ai secolului trecut. Parametrii optimi de funcționare nu mai pot fi atinși, ceea ce înseamnă că întârzierea finalizării noii stații de epurare ar goli sistematic vistieria bugetului local. Stația veche, încă în funcțiune, a fost proiectată pentru epurarea unui debit de ape uzate de 1.200 de litri pe secundă, în timp ce debitele zilnice de ape uzate provenite de pe raza municipiului Ploiești au crescut considerabil.
Nedeblocarea situației actuale va genera mari probleme pentru RASP Ploiești, spun reprezentanții acestei regii, care ar putea să ajungă în imposibilitatea de a-și desfășura activitatea ca urmare a aplicării acelor sancțiuni financiare pe care nu are de unde să le achite.

facsimil-statie-de-epurare

Trei litigii pe masa instanţelor

În două dintre procesele aflate pe rolul instanțelor de judecată, Primăria Ploiești a trecut de faza de fond. Într-unul dintre procese a câștigat, în altul a pierdut. Al treilea proces va începe în ianuarie 2017, acesta vizând anularea unei decizii emise de Camera de Conturi Prahova.
Cea mai mare victorie în instanță a fost aceea în care Primăria Ploiești a câștigat procesul contra Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, la fond fiind dată sentința în favoarea municipalității ploieștene. În acest caz, MDRAP ar trebui să plătească aproape 18 milioane de lei Primăriei Ploiești în contul lucrărilor la stația de epurare executate de Asociația Construzioni Dondi Spa – CF Thymian Holding, dar și pentru acoperirea cheltuielilor eligibile restante care nu au mai fost transferate de minister către bugetul local al municipiului Ploiești. Recursul formulat de MDRAP și de un intervenient din dosarul respectiv se află pe rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție, însă procesul propriu-zis nu a început.
Într-un al doilea dosar, Primăria Ploiești a fost obligată tot la instanța de fond să achite suma de 341.888,12 euro, la care se adaugă TVA, către Asociația Construzioni Dondi Spa – CF Thymian Holding pentru lucrările executate și rămase neplătite. Și acest proces se află în recurs, dosarul fiind acum la Curtea de Apel Ploiești, cu termen în ianuarie 2017.