Violeta Stoica

Un articol de lege care ar putea să fie trecut cu vederea de către autoritățile publice care sunt controlate de reprezentanții Curții de Conturi a României ar trebui să le dea de gândit reprezentanților primăriilor, consiliilor locale sau consiliilor județene. În multe cazuri, printre măsurile dispuse la finalul controalelor de către auditorii Curții de Conturi se află și stabilirea întinderii reale a prejudiciilor, dar și recuperarea sumelor stabilite ca fiind prejudicii. Potrivit legislației în vigoare privind funcționarea Curții de Conturi a României, “nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii şi a neurmăririi de conducerea entităţii a măsurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani”. Ceea ce înseamnă că – în funcție de valoarea daunelor produse astfel bugetelor locale – șefii autorităților publice pot să facă închisoare chiar și trei ani dacă nu duc la îndeplinire deciziile Curții de Conturi.
Curtea de Conturi a României a dat publicității situația sesizărilor transmise Ministerului Public, respectiv parchetelor competente, pentru efectuarea urmăririi penale în cazurile în care au fost evidențiate prejudicii în urma verificărilor efectuate de către auditorii externi. Două localități din județul Prahova sunt pe lista neagră făcută publică zilele trecute – Gura Vitioarei și Iordăcheanu – încadrate la prejudicii care nu depășesc 500.000 de euro.
Prin hotărâre a plenului Curții de Conturi și a rapoartelor de follow-up (rapoarte de verificare a luării măsurilor stabilite inițial) întocmite de Camera de Conturi Prahova, la Parchetul de le lângă Judecătoria Vălenii de Munte a fost transmisă, printr-o adresă emisă la începutul lunii iulie, o sesizare privind nerecuperarea unui prejudiciu estimat la 264.053 de lei de către autoritatea locală din comuna prahoveană Gura Vitioarei. O sesizare similară a fost transmisă către Parchetul de pe lângă Judecătoria Ploiești în privința nerecuperării unui prejudiciu estimat la 654.822 de lei de către autoritatea locală din comuna Iordăcheanu.
Potrivit declarațiilor directorului Camerei de Conturi Prahova, Nicolae Balalia, în perioada următoare vor mai exista asemenea sesizări ale instituțiilor penale, inclusiv din cauza faptului că nu a fost stabilită întinderea prejudiciilor constatate și nici nu au fost recuperate sumele încadrate la prejudicii.
Deși ar putea părea că reprezentanții Curții de Conturi țin morțiș să îi tragă la răspundere pe șefii autorităților publice care nu recuperează sume importante la bugetele locale, aceștia nu fac decât să respecte ceea ce spune legislația în vigoare: verifică, emit rapoarte și decizii referitoare la măsurile care trebuie luate pentru îndreptarea problemelor sesizate, iar dacă autoritățile controlate nu le duc la îndeplinire (cum ar fi nerecuperarea prejudiciilor, stabilite ulterior printr-o decizie definitivă a instanțelor de judecată), auditorii externi sunt obligați de lege să revină printr-un raport “de follow-up” care poate avea drept urmare o sesizare adresată instituțiilor de cercetare penală.

Amenzi neîncasate și plăți nelegale

În vara anului 2013, autoritatea publică din Iordăcheanu a fost atenționată, la finalul unei acțiuni de audit desfășurată de Camera de Conturi Prahova, că trebuie să stabilească valoarea clară a unor prejudicii, pe care ulterior să le și recupereze. La vremea respectivă, era vorba despre constatări privind neîncasarea unor amenzi contravenționale, neluându-se măsuri pentru recuperarea lor (estimarea în acest caz a fost de 260.025 de lei), despre plata nelegală a apei către un furnizor (valoare estimată la 270.067 de lei) și alte plăți mai mărunte efectuate de autoritatea locală pentru diferite lucrări. Pentru că nu s-au recuperat integral toate aceste prejudicii, s-a ajuns la situația actuală, de sesizare a procurorilor.
Pe de altă parte, la Gura Vitioarei, în urma unui control desfășurat în vara anului 2015, printre alte probleme stabilite de auditorii Camerei de Conturi Prahova, s-au regăsit și prejudiciile legate de efectuarea unor plăți nelegale pentru servicii de proiectare, dar și pentru lucrări efectuate și decontate peste cotele legale maxime stabilite de lege pentru investiții finanțate din fonduri publice.